حیاط مانند آشپزخانه که قلب تپنده هر خانه محسوب می‌شود، حیاط هم دریچه ورودی به محیط امن زندگی است و به عبارتی چشم خانه محسوب می‌شود. به خصوص در ساختمان‌های شمالی این شباهت نزدیک‌تر هم می‌شود زیرا اولین جایی که با ورود به خانه، مشاهده می‌شود حیاط ساختمان است. به علاوه حیاط هر چند کوچک می‌تواند فضایی برای استراحت عصرگاهی یا دورهمی با اعضای خانواده، خارج از چارچوب بسته داخل ساختمان باشد.

به همین دلیل طراحی حرفه‌ای و زیبای حیاط منزل به اندازه دیگر بخش‌ها اهمیت دارد پس همانگونه که به نورپردازی فضای داخلی خانه مانند نورپردازی آشپزخانه و نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی و یا  نورپردازی راه پله ها و راهرو ها  و به صورت حرفه ای تر نورپردازی گالری و آتلیه می پردازیم باید به نورپردازی فضای باز مانند نورپردازی تراس و نورپردازی حیاط منزل و … نیز پرداخت . یکی از تکنیک‌های کاربردی برای طراحی جذاب این بخش، نورپردازی حیاط منزل است که مانند نورپردازی مهمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نورپردازی حیاط منزل در کریسمس

کاربرد نورپردازی حیاط منزل چیست؟

با تاریک شدن هوا، هیچ چیز به اندازه روشن کردن چراغ‌ها لذت‌بخش نیست. چراغ‌ها و منابع تامین نور، شب‌های تاریک را مثل روز روشن می‌کنند تا نیمه دیگر شبانه روز را با انرژی و کیفیت بهتری سپری کنید. البته تنها کاربرد نورپردازی روشنایی محیط نیست. با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی می‌توان محیط را جذاب‌تر، بزرگ‌تر و کاربردی‌تر هم نشان داد. نورپردازی حیاط منزل مانند نورپردازی پارک و استفاده از چراغ پارکی اصولی و حرفه‌ای حتی می‌تواند حس و پیغام خاصی را به بیننده منتقل کند.

برای مثال با نورپردازی می‌توانید اهمیت یک بخش از ساختمان یا حیاط را بیشتر نشان داده و توجه مخاطبان را به آن بخش جلب کنید یا فضایی کوچک را با نورپردازی اصولی وسیع‌تر نشان دهید، بدون اینکه زحمتی برای بنایی و بزرگ کردن فضا کشیده باشد. نورپردازی حیاط منزل همچنین یک المان کم هزینه زیبایی است که در صورت لزوم با تغییرات جزئی در آن می‌توان، ظاهر حیاط را به طور کل تغییر داد.

نورپردازی حیاط منزل برای آلاچیق

منابع قابل استفاده تامین روشنایی در نورپردازی حیاط منزل

برای شروع نورپردازی حیاط منزل ابتدا باید منابع روشنایی را تامین کنید. انواع و اقسام چراغ‌ها و منابع تامین نور وجود دارند که برای روشنایی حیاط منزل کاربردی هستند که برای مثال می توان به لامپ های فیلامنتی ،  انواع لامپ های هالوژن و قاب هالوژن فلزی اشاره کرد که جز از پراستفاده ترین تجهیزات نورپردازی هستند ،  اما برای نورپردازی حیاط منزل حرفه‌ای 3 منبع تامین نور از باقی کاربردی‌تر هستند. این منابع که برخی در ورودی‌ها، برخی در مسیر رفت و آمد و برخ برای نورپردازی باغچه استفاده می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • لامپ‌های کوچک: این منابع نورپردازی را می‌توان با پایه در تمام بخش‌های حیاط قرار داد تا محوطه را کامل روشن کرده و از ورود سارقین به منزل هم جلوگیری کنند. هالوژن ها هم مانند  هالوژن لاکچری یکی از منابع نوری است که به منظور نورپردازی حیاط منزل قابل استفاده است.
  • نورهای هادی: این مدل نورها مسیر رفت و آمد در حیاط را مشخص می‌کنند و ساکنین یا افرادی که به خانه مراجعه می‌کنند را به سمت ورودی هدایت می‌کنند. برای نورهای هادی معمولا از نورهای مخفی زمینی، نورپردازی لا به لای باغچه و بوته‌ها، نورپردازی نرده‌ها و بسیاری موارد دیگر در نورپردازی حیاط منزل استفاده می‌شود.
  • نورهای تاکیدی: دسته سوم منابع نوری در حیاط ساختمان، نورهای تاکیدی هستند. این منابع جایی قرار می‌گیرند که قصد برجسته نشان دادن آن را دارید. برای مثال اگر در حیاط خود یک آلاچیق دارید، بهتر است نور تاکیدی را به این سمت هدایت کنید تا بیش از سایر بخش‌های حیاط توجهات را به خود جلب کند.برای این کار میتوانید از چراغ ریلی نیز استفاده کنید.
بهترین روش برای نورپردازی پارکینگ

چراغ فانوسی نورپردازی حیاط منزل

اصول نورپردازی حیاط

جدا از حس امنیتی که روشنایی حیاط در تاریکی شب برای ساکنین و افرادی که به حیاط رفت و آمد دارند، ایجاد می‌کند؛ زیبایی و جذابیت حیاط‌ هایی که نورپردازی حرفه‌ای دارند هم بسیار بیشتر از حیاط‌ هایی با منابع نوری ساده است. البته نورپردازی حیاط منزل به صورت حرفه‌ای ، اصولی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از نور ملایم در نورپردازی حیاط منزل

  • استفاده از نورهای ملایم در نورپردازی حیاط منزل

برای ایجاد فضایی آرامش بخش در حیاط خانه بهتر است از نورهای نرم و ملایم در نورپردازی حیاط منزل استفاده کرد. چراغ‌های LED با رنگ‌های طبیعی و ملایم بهترین انتخاب برای ایجاد محیطی آرام و دلنشین هستند. این چراغ‌ها چشم را خسته و آزرده نمی‌کنند و می‌توان آن‌ها را از سر شب تا ساعات انتهایی نیمه شب روشن نگه داشت زیرا مصرف انرژی کمتری دارند.

نورپردازی حیاط منزل با جهت مناسب

  • توجه به جهت نورپردازی در نورپردازی حیاط منزل

یکی از مسائل مهمی که در نورپردازی حیاط منزل باید به آن توجه داشت، جهت نورپردازی است. همان‌طور که گفته شد با استفاده از منابع نوری می‌توان یک راهروی ورودی برای حیاط ایجاد کرد و مسیر رفت و آمد به داخل منزل را مشخص کرد. به علاوه با نورپردازی اصولی امکان بزرگ نشان دادن حیاط هم وجود دارد و همه این موضوعات به جهت نورپردازی بستگی دارد. برای مثال استفاده از نورهای مخفی که روی زمین کار شده و جهت نورپردازی آن‌ها رو به بالاست، زیر درختان منظره‌ای جالب دارد.

استفاده از چراغ های دکوری در نورپردازی حیاط منزل

  • استفاده از لامپ‌های دکوری در نورپردازی حیاط منزل

به جز لامپ‌هایی که تامین کننده روشنایی حیاط هستند، بسیاری از لامپ‌ها و منابع روشنایی صرفا جنبه تزئینی دارند و روشنایی ایجاد شده با آن‌ها بسیار اندک است. از جمله این منابع نوری می‌توان به ریسه‌ها و شمع‌های LED اشاره کرد. ریسه‌های LED که امروزه در طرح‌های مختلف وجود دارند، منابع نور دکوری با روشنایی اندک اما جذابیت فراوان هستند که امکان اجرای آن‌ها بین درختان، دور نرده‌های راه پله، دور استخر و… وجود دارد.

نورپردازی حیاط منزل برای محوطه خلوت

5 ایده جذاب برای نورپردازی حیاط منزل در سبک‌های مختلف

حال که با اصول نورپردازی در حیاط منزل آشنا شدید، نوبت به ارائه چند ایده جذاب برای نورپردازی حیاط می‌رسد تا این کار را با کمترین هزینه اما زیباترین شکل انجام دهید. اولین نکته‌ای که برای نورپردازی حیاط منزل باید در نظر  داشته باشید، سبک حیاط است. اگر حیاط شما سبک سنتی دارد باید از منابع سنتی‌تر برای تامین روشنایی استفاده کنید اما در حیاط‌ های مدرن انواع منابع نوری با حالت‌های مختلف قابل استفاده هستند. در ادامه 5 ایده خلاقانه و کاربردی برای انواع سبک‌های سنتی، نوین یا مدرن را معرفی خواهیم کرد:

لامپ هالوژن چیست؟ انواع لامپ هالوژن + مزایا و کاربرد

استفاده از نور مخفی در نورپردازی حیاط منزل

  • استفاده از نور مخفی برای مسیر پیاده‌روی در نورپردازی حیاط منزل

اولین ایده جذاب برای نورپردازی حیاط که هم در حیاط‌های سنتی و هم در حیاط‌های مدرن قابل اجرا است، استفاده از نور مخفی در مسیر پیاده‌روی است. به خصوص اگر مسیر پیاده‌روی حیاط شما سنگفرش یا چمن باشد، جذابیت نورهای مخفی چندین برابر خواهد شد. ترکیب این نور با کلید پریز اهرمی یا کلید پریز کلاسیک روی دیوارهای حیاط، طرحی خلاقانه و جالب ایجاد می‌کند.

  • نورپردازی درختان در نورپردازی حیاط منزل

درختان و گیاهان مهم‌ترین المان در فضای باز هستند. جذاب نشان دادن این المان‌ها به خصوص شب هنگام، تاثیر زیادی در طراحی حرفه‌ای حیاط و محوطه بیرونی دارد. به این منظور می‌توانید از نورپردازی لابه لای درختان استفاده کنید. نصب چند ریسه جذاب بین شاخته‌ها یا نورهای رنگی میان گل‌ها و باغچه‌ای کوچک ایده‌های جالبی هستند.

نورپردازی حیاط منزل به صورت روشنایی کامل

  • نورپردازی آبنما یا استخر در نورپردازی حیاط منزل

اگر در حیاط شما آبنما یا استخری وجود دارد، دست شما برای ارائه ایده‌های خلاقانه بازتر می‌شود. استفاده از لامپ‌های شناور برای روشنایی سطح آب، ریسه‌ها در اطراف استخر و آبنما، هالوژن‌های رنگی و لامپ‌های نواری در اطراف آبنما و… جذابیت حیاط را دوچندان می‌کند.البته باید به داشتن استانداردهای ضد آب مورد تایید سازمان استاندارد کشور برای استفاده در محل وجود رطوبت توجه نمود.

  • استفاده از نورهای رنگی روی دیوار در نورپردازی حیاط منزل

خانه‌های قدیمی دارای پنجره‌های رنگی بودند که شب هنگام نور از میان آن‌ها عبور می‌کرد و فضایی جالب و متفاوت برای حیاط ایجاد می‌کند. خانه‌های امروزی اما از این نعمت غافل هستند، به همین دلیل می‌توان از راه‌های جایگزین مانند نورهای رنگی روی دیوار اشاره کرد.

  • برای نورپردازی حیاط منزل ، آباژورتان را بیرون بگذارید

یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه به خصوص برای حیاط‌هایی که در آن پاسیو یا آلاچیق وجود دارد، قرار دادن آباژور بیرون از خانه است. به خصوص اگر آباژور طرحی فانتزی داشته باشد، جذابیت حیاط چندین برابر می‌شود.

نورپردازی حیاط منزل در محل عبور

جمع بندی

نورپردازی حیاط منزل هم به جهت کاربردی کردن این بخش و هم به جهت ایجاد محیطی زیبا اهمیت دارد. البته این کار اصول و قوانینی دارد که در این مطلب به صحبت در مورد آن‌ها پرداختیم. هر کدام از ایده‌های گفته شده در این مطلب را می‌توانید با کمی خلاقیت , به روش نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم به طرح و ایده‌ای جدید تبدیل کنید و از زیبایی محیط لذت ببرید.

نورپردازی حیاط منزل به صورت شیک

سوالات متداول

اصول نورپردازی حیاط منزل چیست؟

برای نورپردازی حیاط منزل باید به جهت نورپردازی، نوع منبع نوری و جزئیات و المان‌های موجود در حیاط توجه کرد.

کدام ایده نورپردازی برای حیاط‌های دارای پاسیو و آلاچیق مناسب‌تر است؟

استفاده از ریسه‌های رنگی یا آباژورهای فانتزی با نور ملایم برای حیاط دارای آلاچیق بسیار مناسب است.