هالوژن ها امروز جزئی از دکوراسیون های داخلی محسوب می شود. به عبارت ساده تر امروز استفاده از هالوژن به عنوان محل هایی برای نورپردازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو بهتر است در این مقاله بیشتر در مورد انواع هالوژن لوکس یا مدرن بدانیم و تاثیر آن ها را در نورپردازی داخلی بررسی کنیم.

بدین منظور در ابتدا بهتر است کمی در مورد نورپردازی داخلی و تاثیر آن صحبت کنیم. بر اساس تاثیر نورپردازی می توان به کارایی هالوژن ها از جمله در نورپردازی مهمانی پی ببریم. با ما همراه باشید.

نورپردازی داخلی و انواع آن

زمانی که از عنوان ” نورپردازی داخلی ” صحبت می کنیم عموما این تصور ایجاد می شود که احتمالا دستگاه های نورپردازی عجیب و غریبی مورد نیاز است و تصورمان احتمالا به سمت نورپردازی های فیلم و سریال می رود. اما واقعیت این نیست. زمانی که ما در خانه خودمان از یک لامپ یا یک لوستر برای روشنایی استفاده می کنیم در واقع دست به نورپردازی داخلی زده ایم.

بر همین اساس می توان اینگونه گفت که اولین روش برای نورپردازی داخلی مانند نورپردازی راه پله ها و راهرو ها و نورپردازی گالری و اتلیه و همچنین نورپردازی فضای باز مانند نورپردازی حیاط منزل استفاده از یک منبع نور کامل در وسط خانه است. اتفاقی که از گذشته تا به امروز به کرات در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها رخ داده است.

نورپردازی داخلی با هالوژن

حال رفته رفته این نورپردازی به واسطه یک لامپ، سپس یک لوستر و در نهایت به واسطه چندین لوستر انجام می شود. تغییر لوستر و یا استفاده از لوسترهایی با ابعاد و طرح های مختلف تغییری در مفهوم کلی این نوع نورپردازی ندارد. به هر حال در همه این موارد از یک منبع مستقل مرکزی استفاده می شود.

استانداردهای نورپردازی برای محیط کار چیست؟

مهمترین مزیت این روش این است که اساسا نورپردازی ساده تر و می شود و کارایی راحت تری پیدا می کند. شما با یک کلید می توانید تمام منزل یا ساختمان را روشن کنید و روشنایی خوبی به فضای کلی ساختمان بدهید .

اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که این نور به شکل یکسان و شعاعی در خانه پخش می شود. یعنی هر چقدر اجزای ساختمان به شعاع مرکزی نور نزدیک تر باشند از روشنایی بیشتری بهره مند می شوند و هر چقدر وسایل از این شعاع مرکزی دورتر باشد عملا در محدوده تاریک تری قرار می گیرند. بنابراین همه اجزای ساختمان به یک اندازه روشنایی دریافت نمی کنند و این می تواند در دکوراسیون نهایی شما تاثیرگذار باشد.

از طرف دیگر مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما در این نوع نورپردازی عملا چندان دست بازی ندارید. به بیان ساده تر شما نمی توانید از مفهوم نورپردازی در ایجاد جلوه و یا دکوراسیون بهتر استفاده کنید. اما در روش دیگر نورپردازی یعنی با استفاده از نورهای موضعی یا مقطعی مانند نور مخفی یا با استفاده از هالوژن ها می توانید نوع دیگری از نورپردازی را تجربه کنید.

تاثیر هالوژن در دکوراسیون داخلی

همانطور که گفتیم در نوع دیگر نورپردازی استفاده از هالوژن ها یا نور مخفی ها به عنوان نورپردازی نقطه ای یا موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع نورپردازی در مناطق مختلفی از خانه یا ساختمان هالوژن هایی کار گذاشته می شود. بدین ترتیب هر بخش یا هر نقطه از خانه از نورپردازی مجزایی استفاده می کند. بدین ترتیب نورپردازی در بخش های مختلف خانه به صورت یکسان صورت می گیرد.

آموزش انتخاب کلید و پریز و هالوژن متناسب با دکوراسیون خانه شما

همچنین در صورت نیاز می توان کنترل بیشتری در این نورپردازی ها داشت. در واقع شما می توانید با تحت کنترل قرار دادن بخش های مختلفی از این هالوژن ها مشخص کنید که در هر بار استفاده کدام بخش ها از منزل به صورت مشخص نورپردازی و کدام بخش ها تاریک تر باشد.

تاثیر نورپردازی با هالوژن

استفاده از هالوژن های مختلف همراه با دیفیوزر چراغ خطی برای تابلو ها یا اشیاء داخلی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. اما این تمام داستان نیست. هالوژن ها از قاب هایی استفاده می کنند که علاوه بر نگهداری لامپ و سایر اجزا، جلوه خاصی نیز به دکوراسیون خانه می دهد. در واقع قاب های هالوژن امروز تبدیل به یکی از اجزای مهم هارمونی دکوراسیون شده اند. بنابراین باید در انتخاب نوع قاب و نحوه استفاده از آن دقت کرد.

به بیان ساده تر شما برای یک دکوراسیون مدرن باید از هالوژن مدرن استفاده کنید. این یک اصل ساده ولی بسیار موثر در هارمونی دکوراسیون محسوب می شود.

در برخی از موارد شاید شما نتوانید هارمونی درستی میان قاب های هالوژن بازار و دکوراسیون داخلی خودتان پیدا کنید. در این چنین شرایطی می توانید از انواع قاب هالوژن سفارشی استفاده کنید. در واقع شما با ارائه طرح یا کلیت طرح مورد نظر خودتان می توانید بهترین هارمونی ممکن با دکوراسیون داخلی خودتان را ایجاد کنید.

یادتان باشد که در مفهوم دکوراسیون کوچک ترین اجزا نیز تاثیر مهمی در هارمونی دارند. این مفهوم درست شبیه به یک کنسرت بزرگ موسیقی است. در موسیقی همه اجزا فارغ از بزرگی یا کوچکی آلت موسیقی باید تحت هارمونی کلی قرار بگیرند. در غیر این صورت موسیقی جذابی شنیده نمی شود. این همان مفهومی است که باید به آن توجه زیادی داشت.