نورپردازی مهمانی و به کارگیری انواع آن در مهمانی‌ها و مجالس مانند نورپردازی سالن و هتل یا نورپردازی تراس و بالکن می‌تواند به دلیل ایجاد فضای جذاب بسیار دلپذیر باشد. با کمک عوامل مختلف می‌توان در مهمانی‌ها به فضای دلنشین دست پیدا کرد. در این مطلب به برخی از تکنیک‌های مهم نورپردازی و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در مجالس و مهمانی‌ها پرداخته خواهد شد.

انواع روش‌های نور پردازی در مجالس کدامند؟

نورپردازی‌های مختلف در مهمانی باعث افزایش جذابیت و تبدیل آن به تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد شد. البته بهتر است در این مواقع از متخصصین نورپردازی کمک گرفته شود تا بتوان ‌ایده‌های خلاقانه‌ای را در نورپردازی مهمانی پیاده‌سازی کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های نورپردازی مثل نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم برای استفاده در مجالس آورده شده است.

  • تکنیک روشنایی مستقیم

این روش با هدف برجسته کردن برخی از قسمت‌های محیط در مهمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش به صورت مستقیم نور را روی ‌اشیا و دیگر فضا‌های محیط می‌تابانند.

  • روش روشنایی غیر مستقیم

همانطور که از نام این روش پیداست، در نورپردازی با استفاده از این روش نور ابتدا به سقف یا دیوار و زمین تابیده می‌شود. به همین دلیل یک فضای نرم و آرام در مهمانی ایجاد خواهد شد. همچنین حس راحتی را نیز در مهمانان ایجاد خواهد کرد.

  • بکارگیری رنگ‌های مختلف نور

رنگ‌های مختلف نور در نورپردازی مهمانی باعث ایجاد جذابیت بیشتر می‌شود. به عنوان مثال رنگ‌های قرمز و نارنجی می‌تواند حس گرما و انرژی ایجاد کند. رنگ‌های سرد نیز حس آرامش و سکوت را ایجاد خواهند کرد.

نورپردازی پارتی

  • بکارگیری نور‌های ال ‌ای دی

نوع دیگری از روش نورپردازی مهمانی استفاده از نور‌های ال‌ ای دی است که از تکنیک‌های پیشرفته محسوب می‌شود. این نوع از نور به دلیل داشتن قابلیت‌هایی نظیر تغییر شدت نور یا رنگ می‌تواند به شکل‌های مختلف و در انواع الگو‌های متفاوت در محیط تابیده شود‌. به همین دلیل استفاده از هالوژن کلاسیک و هالوژن لاکچری در این روش نورپردازی در مهمانی‌ها جذابیت خاصی را ایجاد می‌کند.

  • روش نورپردازی موقتی

در برخی مواقع و با توجه به محیط نیاز به نورپردازی موقتی وجود دارد. در این روش نورپردازی می‌توان از شمع‌ها نیز استفاده کرد. همچنین بکارگیری این روش جوی دلنشین و رمانتیک نیز در مهمانی‌ها ایجاد خواهد کرد.

  • نورپردازی مهمانی استیجنورپردازی از نوع UpLighting

این روش نورپردازی که به آن رو به بالا نیز گفته می‌شود، از بهترین تکنیک‌های نورپردازی مهمانی و مجالس است. در این روش مانند نورپردازی حیاط منزل و نورپردازی ساختمان نور به صورت مستقیم به دیوار‌ها و سقف تابیده خواهد شد. این روش از نورپردازی دارای مزایای زیر است.

آموزش اصول طراحی نورپردازی فضای باز ، محوطه و فضای سبز (بصورت تخصصی)

ایجاد ارتفاع و عمق بیشتر: با کمک این روش فضا دارای عمق و ارتفاع بیشتری خواهد شد. تابیدن نور به سقف و دیوار‌ها باعث می‌شود تا فضا بزرگتر و بازتر نشان دهد.

برجسته‌سازی جزئیات: مزیت دیگر استفاده از روش نورپردازی رو به بالا، برجسته نشان دادن برخی از جزییات از قبیل معماری و یا طرح‌های روی دیوار است. با تابیدن نور به صورت عمودی و رو به بالا، جزییات مورد نظر به صورت منحصربفرد نمایش داده خواهند شد.

ایجاد جوی آرام بخش: یکی دیگر از مزیت‌های نورپردازی رو به بالا، ایجاد جوی آرام بخش برای مهمانان است. همچنین می‌توان با تغییر شدت نور، فضا را جذاب‌تر نشان داد. به علاوه روی روحیه مهمانان نیز مؤثر خواهد بود.

تکنیک‌های مربوط به بکارگیری انواع لیزر‌ها در نورپردازی مهمانی

لیزر‌ها در مهمانی باعث ایجاد جوی شگفت‌انگیز خواهند شد. لیزر‌ها می‌توانند نور‌های رنگارنگ را با الگو‌های خاص در مجالس تابیده و به ایجاد فضایی پرانرژی کمک کنند. انواع لیزر‌ها مورد استفاده در مهمانی‌ها به شرح زیر است.

  • نورپردازی مهمانی با لیزرلیزر‌های تک رنگ با رنگ‌هایی مانند قرمز یا آبی
  • لیزر‌های چند رنگ با قابلیت تابیدن رنگ‌های مختلف به صورت ترکیبی
  • لیزر‌های متحرک با امکان حرکت به صورت افقی یا عمودی و ایجاد الگو‌ها و شکل‌های مختلف
  • لیزر‌های دارای الگو‌های خاص مانند شکل قلب، اشکال هندسی و غیره
  • لیزر‌های تحت کنترل که با کمک نرم‌افزار‌های خاص می‌توان الگو‌های آن را ایجاد کرد.

تجهیزات نورپردازی مورد استفاده در جشن‌ها

استفاده از برخی تجهیزات نورپردازی در مهمانی‌ها و جشن‌ها رایج است. این ابزار‌ها با تولید رنگ‌های خاص و نور‌های متفاوت، باعث ایجاد تنوع و زیبایی در نورپردازی مهمانی خواهند شد. در ادامه به دو مورد از تجهیزات نورپردازی مرسوم پرداخته خواهد شد.

  • نورپردازی مهمانی با بلک لایتبلک لایت

این ابزار دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌تواند در نورپردازی پارتی و مجالس بکار گرفته شود. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به امکان تنظیم برای تولید رنگ‌های مختلف و قابلیت تنظیم شدت نور اشاره کرد. این دو قابلیت به بلک لایت امکان می‌دهد تا اثرات نوری متفاوتی ایجاد کرده و فضای داخلی و خارجی را جذاب‌تر کنند.

بلک لایت‌ها دارای مصرف انرژی بسیار پایینی هستند و عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های معمولی دارند. همچنین به دلیل امکان کنترل آسان در تنظیم نورپردازی، محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر ابزار‌های نورپردازی مهمانی دارد. از جمله موارد مصرف آن می‌توان به نورپردازی پارک‌ها و فضا‌های عمومی، مجالس و مهمانی‌ها، نمایشگاه‌ها و رستوران‌ها اشاره کرد.

  • رقص نور

یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی مهمانی، رقص نور است که در آن با استفاده از تکنیک‌های خاص نور به عنوان یکی از اجزای اصلی حرکت‌های هنری استفاده شده است. در این گونه تجهیزات نورپردازی پارتی، برای ایجاد جذابیت بیشتر در محیط از حرکت نور و تأثیر آن روی تماشاگران استفاده شده است.

3 اصول و قاعده برای نورپردازی سالن و هتل ها

رقص نور معمولاً در محیط‌های تاریک استفاده شده و تجهیزات نورپردازی مناسبی نیز برای پیاده‌سازی آن بکار می‌رود. دستگاه‌های تولید افکت‌های نوری و چراغ‌های نورافکن می‌توانند برای ایجاد رقص نور مورد استفاده قرار بگیرند. از مزایای استفاده از رقص نور می‌توان به پخش نور به صورت رنگارنگ، متغیر و یا با شدت‌های مختلف در فضا اشاره کرد. بدین ترتیب اثرات جذابی نیز در محیط ایجاد خواهد شد.

نورپردازی مهمانی با رقص نورمزایای رقص نور

در زمان بکارگیری رقص نور، رقاصان نیز از حرکات بدن خود استفاده کرده و می‌توانند اجرا‌ها را با تغییرات نوری هماهنگ کنند. این تغییرات می‌تواند همان ایجاد افکت‌های ویژه از جمله نور‌های متقابل و حلقه‌ای و یا متحرک و همچنین تغییر جهت، شدت و تغییر رنگ نور باشد. بنابراین رقص نور می‌تواند اجرا‌ها را به نحوی مؤثرتر نشان دهد و به نورپردازی مهمانی جذابیت دهد. با کمک رقص نور می‌توان احساسات و افکار را نیز منتقل کرد. همچنین به ایجاد تجربه‌ای دلنشین و فراموش نشدنی برای تماشاگران کمک خواهد کرد.

حرف آخر

به طور کلی استفاده حرفه‌ای تجهیزات نورپردازی در مجالس مختلف می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد. همچنین عامل مهمی در برگزاری بهتر این گونه مجالس و کیفیت آن‌ها محسوب می‌شود. با استفاده صحیح از ترکیب تجهیزات نورپردازی و بکارگیری نور‌هایی از قبیل هالوژن کلاسیک و هالوژن لاکچری جذابیت فضا بیشتر شده و توجه و تجربه مهمانان نیز بهبود می‌یابد. در این متن تلاش شد تا به انواع تکنیک‌های مورد استفاده در نورپردازی مجالس پرداخته شود. بکارگیری این روش‌ها تأثیر زیادی روی رویداد‌هایی از قبیل مهمانی‌ها و جشن‌ها خواهد داشت.

سؤالات متداول

چه روش‌هایی برای نورپردازی مهمانی به کار می‌رود؟

تکنیک‌های مختلفی برای نورپردازی در مجالس استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به روش نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم، نورپردازی از بالا و موقتی اشاره کرد.

مهم‌ترین تجهیزات نورپردازی مهمانی کدام است؟

از مهم‌ترین تجهیزات نور پردازی رقص نور و اواع بلک لایت‌ها هستند. این تجهیزات می توانند جلوه خاصی به مهمانی‌ها ببخشند.