وقتی خورشید بر فراز شهرهای بزرگ غروب می کند، خط افق به رنگی پویا تبدیل می شود در واقع، وقتی خورشید در آسمان نیست، نور ساختمان ها می تواند قدرت خود را نشان دهد. بنابراین ساختمان تا حد زیادی به یک شیء هنری تبدیل می شود، زیرا با استفاده از وسایل سبک به خصوص در نمای ساختمان همه چیز تغییر می کند و رنگ جدیدی به خود می گیرد. آیا اطلاعاتی در مورد وال گرازین دارید؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی به دست آورید.

اهمیت تجهیزات نور پردازی در ساختمان ها

به طور کلی، تجهیزات نورپردازی ساختمان چه فضاهای داخلی مانند نورپردازی راه پله ها و راهرو ها و نورپردازی گالری و آتلیه و چه نورپردازی خارجی به سیستم ها اجازه می دهد تا در هر شرایط آب و هوایی با میزان روشنایی مطلوب تنظیم شوند و اثری پایدار ایجاد کنند، در حالی که برخی از نورپردازی ها کاملاً کاربردی هستند و بیشتر آنها به طور ویژه در نمای بیرونی گنجانده شده اند. برای برجسته کردن ویژگی‌های معماری تاثیرات زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با ابزار و وسایل پرکاربرد در ساخت نورپردازی فضای باز مانند نورپردازی حیاط منزل و نما و کلید پریز کلاسیک که بسیار مهم هستند، آشنا کنیم.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نور بیرون ساختمان هم روشن تر است و هم اثری هنری برای تزئین فضا دارد. نورپردازی نما را می توان با توجه به نمای خیابان، کوچه و باغ تقسیم و طراحی کرد. چراغ‌ها و لامپ‌های ال‌ای‌دی نه تنها انعطاف‌پذیری معماری را افزایش می‌دهند، بلکه نحوه دید و استفاده ما از عملکرد ساختمان‌ها را نیز تغییر می‌دهند.

نور پردازی نمای ساختمان ظاهری استوار و مستحکم است که می توان از آن برای انتقال پیام، ارتباط و ایجاد احساسات و جلب توجه استفاده کرد. راه حل های نورپردازی برای نمای ساختمان در حال حاضر به عنوان یک دارایی تجاری شناخته شده است که امکان ارائه بهترین ویژگی های بالقوه محصول را فراهم می کند و به ارتقای تجارت کمک می کند.

استفاده از وسایل روشنایی در نمای ساختمان، سطح روشنایی ساختمان را از نور محیط بالا می برد. نورپردازی ظاهر ساختمان را مشخص می کند و بر معماری ساختمان تاکید می کند. تاثیر نور تنها در مورد شدت منبع نور نیست، بلکه در مورد رنگ و جزئیات نیز است. نورپردازی نما برای چشم افراد بسیار جذاب است، آنها به دنبال سرگرمی و اطلاعات هستند و از چنین شگفتی هایی استقبال می کنند. با این حال، هدف و جهت طراحی نور باید با وجود تاریکی در شب ارائه شود.

مهم ترین نکات برای تغییر کلید و پریز و هالوژن خانه برای شیک تر شدن بیشتر که باید بدانید!

علاوه بر نمای ساختمان، از تجهیزات نورپردازی و انعکاس آن تا تحت تاثیر قرار دادن عابران، نورپردازی نما راهی برای تزئین ظاهر ساختمان است. ساختمان ها برای نورپردازی نما باید دارای 4 شرط باشند:

  1. استفاده از ساختمان مهم است. در ساختمان های کوچک مسکونی یا بیمارستان ها، نورپردازی نما معنا ندارد.
  2. نمای بیرونی ساختمان باید برای نور پراکنده مناسب باشد. کلید و پریز مدرن هم می تواند در دکوراسیون ساختمان نقش داشته باشد.
  3. نورپردازی نمای ساختمان برای ساختمان های تجاری استفاده می شود. مراکز تفریحی ساختمان های مسکونی، رستوران ها و هتل ها.
  4. دیوار ساختمان باید از نظر طراحی و زیبایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نورپردازی نمای ساختمان با وال واشر، وال گرازین

نورپردازی نمای ساختمان

این اصطلاح به قسمتی اطلاق می شود که از چند لامپ به صورت نوار باریک تشکیل شده است. بسته به نوع پروژه و ساخت، تعداد و توان چراغ ها مشخص می شود. علاوه بر این، نورپردازی نمای ساختمان با وال واشر، وال گرازین می توان زاویه و شدت تابش را در حلقه دیوار تنظیم کرد. این قطعات علاوه بر رنگ های معمولی مهتابی و زرد، در رنگ های آبی، قرمز و سبز نیز موجود هستند. نصب آسان، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، تنظیمات شدت نور و تشعشع و صرفه جویی در هزینه برق تنها تعدادی از مزایای پانل های دیواری نمای ساختمان با وال واشر است که برای کنترل شدت نور می توان از دیفیوزر چراغ خطی نیز استفاده کرد .البته باید گفت از این وال واشر ها در ایجاد تونل نوری نیز می توان استفاده کرد

پرژوکتر های lighting LED

LED به منبع نور اشاره دارد و یک نسخه کوچکتر از لامپ های معمولی است که از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می کنند. در یک پروژکتور LED، این پروژکتورها به جای استفاده از لامپ، رنگ های سبز، قرمز، سفید و آبی را ساطع می کنند. مزیت اصلی این پروژکتورها عمر طولانی لامپ های آنهاست که حداقل 10 برابر بیشتر از لامپ های پروژکتور معمولی عمر می کنند. اکثر پروژکتورهای LED می توانند تا 10000 ساعت یا بیشتر کار کنند.

استفاده از چراغ دفنی در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

این نور در ضلع افقی نما قرار می گیرد تا شکوه و عظمت عناصر معماری را به نمایش بگذارد و منظره ای باشکوه ایجاد کند. چراغ های دفنی اغلب در کنار پیاده روهای پارک ها و خیابان ها یافت می شوند، اما از جمله پرکاربردترین نورپردازی ها در نمای ساختمان ها هستند. با توجه به قدرت، و رنگ نور می توانید چراغ های مدل دفنی مورد نظر خود را خریداری کنید. ناگفته نماند که این لامپ را می توان به صورت مورب یا عمودی استفاده کرد.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان با ریسه نواری یا شلنگی

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین منابع نور، منبع نور توزیع خطی است و دستگاه های مختلفی با توجه به این نوع نور طراحی و ساخته می شوند. مهم ترین آنها در این زمینه و پرکاربردترین آنها نورپردازی با استفاده از نوار ریسه ای یا شلنگی است. این نوع تجهیزات هم در فضاهای داخلی مانند سقف های کاذب همچون نورپردازی آشپزخانه و هم در فضاهای بیرونی مانند نورپردازی محوطه و به ویژه نورپردازی نمای ساختمان کاربرد فراوانی دارد. ریسه ها معمولاً دو نوع هستند: نواری و شلنگی.

استانداردهای نورپردازی برای محیط کار چیست؟

چراغ دکوراتیو در نمای ساختمان

چراغ دکوراتیو در نمای ساختماننورپردازی دکوراتیو اشکال مختلفی دارد و امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان به شمار می رود. بدنه این لامپ ها نیز دیده می شود. این لامپ می تواند از جهات مختلف و با قدرت پرتاب مناسب نور ساطع کند. از چنین نورهایی برای روشنایی نمای رومی بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود.

این نورها می توانند نور را در یک جهت، دو جهت یا چهار جهت منعکس کنند. این محصولات در رنگ های مختلف به فروش می رسند و اکثر آنها با تکنولوژی LED ساخته شده اند. گاهی برخی موارد مانند قاب هالوژن فلزی هم می تواند در زیبایی بیشتر موثر باشد.

محل قرار گرفتن چراغ روشنایی نمای ساختمان

بیشتر نورپردازی در نمای ساختمان و به صورت نور مخفی است. این دستگاه در مکان هایی مانند اتصالات دیوار، کنار ستون ها، شکاف بین پنجره ها و … نصب می شود. تجهیزات روشنایی باید به راحتی نصب شوند تا در صورت بروز عیب به راحتی قابل تعویض باشند.

رنگ نور استفاده شده در نمای ساختمان

یکی از عوامل مهم در نورپردازی جلو ساختمان، انتخاب رنگ چراغ است. این چراغ ها باید با نما و طراحی سازگار باشند. همچنین از لامپ هایی با رنگ های مختلف در مناطق مختلف استفاده می ‌شود ، لامپ های ال ای دی و همچنین لامپ فیلامنتی این امکان را فراهم کرده اند. در مناطق گرمسیری، اغلب از نورهای سرد مانند یخ یا مهتاب استفاده می شود. در مناطق خنک تر از نور زرد گرم، آفتابی و انبه ای استفاده می شود.

برخی از سوالات متداول

نورپردازی نما چگونه افزایش پیدا می کند؟

نور بیرون ساختمان هم روشن تر است و هم اثری هنری برای تزئین فضا دارد. نورپردازی نما را می توان با توجه به نمای خیابان، کوچه و باغ تقسیم و طراحی کرد. چراغ‌ها و لامپ‌های ال‌ای‌دی نه تنها انعطاف‌پذیری معماری را افزایش می‌دهند، بلکه نحوه دید و استفاده ما از عملکرد ساختمان‌ها را نیز تغییر می‌دهند.

نورپردازی نمای ساختمان با وال واشر، وال گرازین چگونه انجام می شود؟

این اصطلاح به قسمتی اطلاق می شود که از چند لامپ به صورت نوار باریک تشکیل شده است. بسته به نوع پروژه و ساخت، تعداد و توان چراغ ها مشخص می شود. علاوه بر این، نورپردازی نمای ساختمان با وال واشر، وال گرازین می توان زاویه و شدت تابش را در حلقه دیوار تنظیم کرد. این قطعات علاوه بر رنگ های معمولی مهتابی و زرد، در رنگ های آبی، قرمز و سبز نیز موجود هستند.