آشپزخانه ضربان قلب و مهم ترین قسمت خانه است. خانم خانه بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذراند، بنابراین توجه به دکوراسیون و نورپردازی آشپزخانه ضروری است. نورپردازی آشپزخانه، اگر به صورت اصولی و مناسب انجام شود، علاوه بر زیبایی و کارایی، می تواند کاستی‌های آشپزخانه شما را نیز پنهان کند.

استفاده از چند لامپ گران قیمت برای نورپردازی آشپزخانه کاربرد ندارد، اما بهتر است با نورپردازی مناسب و سازگار داخل آشپزخانه زیبایی و شکوه را به آشپزخانه بیافزایید.

اهمیت کلید و پریز جدید و شیک در آشپزخانه

یکی از مهمترین و اساسی ترین عناصری که بر فضای خانه تاثیر می گذارد کلید و پریز جدید و شیک و ارتفاع پریز از کف است. کلید پریز ها امروزه دارای نمونه های متنوع ایرانی و خارجی هستند که طرح های بسیار متفاوتی دارند.

کلید پریز اهرمی در طراحی دکوراسیون منزل شما بسیار موثر هستند. یک خانه با طراحی خوب به این معنی است که شما مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید، اما می توانید خانه خود را با چیزهای کوچک طراحی کنید.

6 ایده جالب و کاربردی برای نور پردازی آشپز خانه

با توجه به طراحی دکور آشپزخانه و نکات کلیدی، فضایی شیک ومدرن برای خودتان به وجود آورید.

  • ایجاد نور پردازی موردی در فضای آشپزخانه

ایجاد نورپردازی موردی در آشپزخانه مانند نورپردازی سایر قسمت های خانه مانند نورپردازی حیاط منزل امری بسیار مهم است. نورپردازی برای کابینت ها، کشوها، لوازم آشپزخانه و سینک ها ضروری است، زیرا پرکاربردترین قسمت های آشپزخانه هستند.

ایده جالب و کاربردی برای نور پردازی آشپز خانه

  • نور پردازی داخل کابینت

روشنایی در هر جایی مهم است. بهتر است در داخل کابینت، و زیر سقف از چراغ های هالوژن فلزی  یا چراغ رلی سقفی استفاده کنید و این چراغ ها را در جلوی کابینت طوری نصب کنید که چند سانت از درکابینت فاصله داشته باشند. برای روشن کردن داخل کابینت می توان از ریسه های LED استفاده کرد. لامپ های مناسب را می ‌توان پشت کابینت هایی که دارای درب شیشه ای هستند قرار داد و فضای داخلی را تزئین کرد.

  • نورپردازی داخل کشوها

برای نورپردازی فضای داخلی کشوها و دید بهتر به داخل کشو به خصوص در شب، بهتر است چراغ هایی را در نظر بگیرید که با بازکردن درب کشو برای این قسمت، چراغ ها روشن و هنگام بسته کردن کشو چراغ ها خاموش شوند.

  • نورپردازی کانتر آشپزخانه

کانتربرای انجام بیشتر کارهای آشپزخانه استفاده می شود. کانتردرست بالای کابینت ها قرار دارد، بنابراین برای روشنایی آن ها، چراغ هایی را در زیر کابینت ها نصب کنید و برای جلوگیری از انعکاس نور از یک منبع نور برای پخش نور روی سطح کانترآشپزخانه استفاده کنید.

  • نورپردازی جزیره آشپزخانه

اگر از جزیره آشپزخانه برای آشپزی و سایر فعالیت ها استفاده می کنید، نورپردازی شما باید درست باشد. می توانید از یک پرتو نور کوچک برای نورپردازی جزیره آشپزخانه استفاده کنید یا می توانید از لوستر های کوچک یا آویزها برای ایجاد نمای زیبایی از فضا استفاده کنید. البته هنوز بعضی از افراد از اپن استفاده می کنند که اهمیت نورپردازی اپن آشپزخانه را هم دست کم نگیرید.

  • نور پردازی توکار آشپزخانه

در صورت داشتن شرایط، ابزارهای توکار و نیمه توکار را برای نورپردازی آشپزخانه انتخاب کنید، زیرا همه وسایل روشنایی غیر توکار، کثیفی و چربی حاصل از پخت و پز را جذب می ‌کنند. با استفاده از منابع نور جزیره مرکزی، می توانید تمام سطح کف آشپزخانه را غرق نور کنید.

5 ایده جذاب برای نورپردازی حیاط منزل به صورت نوین و سنتی

سبک دکوراسیون آشپزخانه

به گفته طراحان دکوراسیون آشپزخانه، باید با دکور کلی مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سبک خانه شما کلاسیک است، باید از یک لامپ کلاسیک مانند لامپ فیلامنتی برای زیباتر شدن خانه خود استفاده کنید یا اگر سبک خانه شما مدرن است و می خواهید آشپزخانه خود را به این شکل طراحی کنید، معمولا می توانید از یک لامپ LED مدرن استفاده کنید.

نور پردازی برای آشپزخانه

اگر به این نکات ساده در طراحی توجه کنید، آشپزخانه شما زیباتر به نظر می رسد. همچنین پیشنهاد میکنیم در همین راستا مقاله ” 3 اصول و قاعده برای نورپردازی سالن و هتل ها ” رانیز مطالعه نمائید.

نور طبیعی موجود در فضای آشپزخانه

از پنجره هایی که نور خورشید را هدایت می کنند، غافل نشوید. پنجره ها را با پرده های ضخیم نپوشانید. اجازه دهید نور خورشید وارد فضا شود. علاوه بر روشنایی فضای داخلی، در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و انرژی منفی محیط از بین می رود.

استفاده از دیوار کوب برای دکور آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما به اندازه کافی دیوارهای خالی دارد، حتما از چراغ دیواری استفاده کنید تا ظاهری زیباتر ایجاد کنید. لامپ های دیواری به لوستر و چراغ های دیواری گفته می شود که به جای سقف به دیوارها متصل می شوند.

لامپ های فلورسنت دیواری نمونه ای از این نوع لامپ ها هستند. بسته به سلیقه خود می توانید از چراغ های دیواری یا لوسترهای آشپزخانه زیبا و متناسب استفاده کنید و در نتیجه نور بیشتری به آشپزخانه خود بدهید.

اهمیت نورپردازی اپن آشپزخانه

نورپردازی اپن آشپز خانه تاثیر زیادی در روشنایی و زیبایی دکوراسیون داخلی دارد و با طراحی مناسب نور می توانید به راحتی فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. در طراحی نور اپن باید به سایز آن و رنگ های به کار رفته در سقف و نور اپن توجه کرد تا نورپردازی این قسمت کاربردی و مناسب باشد.

صفر تا صد نصب یا تعویض قاب هالوژن

نکات اصولی و مهم در انتخاب نورپردازی آشپزخانه

انتخاب رنگ مناسب برای نورپردازی در فضای اپن بسیار مهم است و بهتر است از نورهای آبی، قرمز و زرد استفاده نکنید، زیرا رنگ اصلی غذا قابل مشاهده نمی شود. اگر می خواهید از لوستر برای نورپردازی باز استفاده کنید، بهتر است به سبک فضای داخلی توجه کنید.

فضای اپن بزرگ کاربردهای زیادی دارد و گاهی در فضای اپن سینک یا میز گاز تعبیه می ‌شود، بنابراین بهتر است در طراحی نور اپن بزرگ حساس باشید.

برخی از سوالات متداول

چرا نورپردازی آشپزخانه اهمیت دارد؟

آشپزخانه ضربان قلب هر خانه ای است. شاید در نگاه اول هم ابتدا افراد جذب آشپزخانه شوند. به طور کلی بیشتر خانم ها وقت خود را در آشپزخانه می گذرانند. به همین علت نورپزدازی آشپزخانه بیش از هر چیزی اهمیت دارد.

نورپردازی داخل کشوها باید چگونه باشد؟

برای نورپردازی فضای داخلی کشوها و دید بهتر به داخل کشو به خصوص در شب، بهتر است چراغ هایی را انتخاب کنید که با بازکردن درب کشو برای این قسمت، چراغ ها روشن و هنگام بسته کردن کشو چراغ ها خاموش شوند.در این صورت خانم خانه دید بهتری هم خواهد داشت.

سبک دکوراسیون آشپزخانه چگونه باید باشد؟

به گفته طراحان دکوراسیون آشپزخانه، باید با دکور کلی مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سبک خانه شما کلاسیک است، بایدبرای زیباتر شدن از یک لامپ کلاسیک استفاده کرد. اگر سبک خانه شما مدرن است و می خواهید آشپزخانه خود را به این شکل طراحی کنید، معمولا می توانید از یک لامپ LED مدرن استفاده کنید. اگر به این نکات ساده در طراحی توجه کنید، آشپزخانه شما زیباتر به نظر می رسد.