چراغ ریلی سقفی یکی از انواع چراغ‌های ریلی است که قابلیت نصب روی دیوار یا سقف را دارد. این چراغ‌ها با توجه به نوع سیستم نورپردازی و نیازهای خاص هر محل مانند نورپردازی گالری و آتلیه ،  نورپردازی حیاط منزل ،  نورپردازی محیط کار و یا حتی در نورپردازی سبک مینیمال ، به صورت مختلفی طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین ویژگی این سری از چراغ‌ها عدم نیاز به استفاده از سیستم سیم‌کشی مجزا است و این امر باعث کاهش هزینه‌های مربوط به طراحی دکوراسیون می‌شود.

در صورتی که قصد دارید از انواع چراغ ریلی برای تامین روشنایی ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید، در این مقاله سعی کردیم در این زمینه اطلاعات کافی را درباره کاربردها و ویژگی‌های این محصول در اختیار شما قرار دهیم.

چراغ ریلی سقفی کلاسیک

چراغ ریلی چیست؟

چراغ ریلی یکی از مدرن‌ترین روش‌های نورپردازی و تامین نور در ساختمان است که منابع نور روی ریل در یک مسیر و به صورت پیوسته کنار هم قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های این نوع سیستم تامین روشنایی، قابلیت جابجایی جهت تابش نور است و این انعطاف‌پذیری باعث جذابیت بصری و همچنین تنوع ایجاد نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم در محیط مورد نظر مانند نورپردازی راه پله ها و راهرو ها نیز خواهد شد.

ریل‌های این سیستم روشنایی قابلیت نصب روی زمین، دیوار، سقف و سایر سطوح را دارند. بنابراین شما در هنگام طراحی دکوراسیون و نورپردازی محیط مورد نظر می‌توانید نور را از زوایای مختلف بتابانید. بر این اساس برای انتخاب مناسب‌ترین حالت چراغ ریلی باید به پارامترهای مختلفی مانند نوع فضا، مساحت مورد نظر، محل نورپردازی، رنگ نور و غیره توجه کنید.

نکته ای که باید توجه کرد این است که چراغ ریلی سقفی به علت انعطافی که دارد در بیشتر محیط ها از جمله در نورپردازی آرایشگاه ، نورپردازی آشپزخانه و … کاربرد دارند پس باید قبل از هر چیزی در نظر بگیرید که در چه محیطی قرار است از آن استفاده کنیم.

چراغ ریلی سقفی لوکس

آشنایی با چراغ ریلی سقفی

چراغ ریلی سقفی یکی از پر مصرف‌ترین و محبوب‌ترین چراغ‌های مدرنی است که در سال‌های اخیر در طراحی دکوراسیون بیشترین استفاده را دارد. این نوع چراغ‌ها به منظور ایجاد روشنایی در محیط داخلی، روی سقف نصب می‌شوند و از طریق ریل سقفی آن می‌توان زاویه و جهت نوردهی را تنظیم کرد. در واقع در روی یک ریل که روی سقف نصب شده، چند چراغ با ظاهر شیک و مدرن با لامپ‌های رنگی از جمله بعضی از لامپ های فیلامنتی قرار می‌گیرد که با ترکیب استفاده از کلید و پریز جدید و شیک مانند کلید و پریز فلزی می توتن جلوه و زیبایی بیشتری در محیط ایجاد کرد.

۱۰ ایده ناب برای نورپردازی راه پله و راهروها با کمترین هزینه

مهم‌ترین کاربرد چراغ ریلی می‌توان به استفاده از تکنولوژی LED جهت ارائه نور با بالاترین کیفیت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. به دلیل همین ویژگی‌ها، از این نوع چراغ‌ها به عنوان یکی از بهترین منابع نوری برای تامین روشنایی محیط داخلی ساختمان‌ها یاد می‌شود. بنابراین شما می‌توانید هنگام اجرای سیستم روشنایی از این چراغ‌های مجهز به هالوژن فلزی در محیط‌ داخلی ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی، فروشگاهی، هنری، رستوران و غیره استفاده کنید.

کاربرد چراغ ریلی

شما می‌توانید انواع چراغ ریلی را با جدیدترین مدل کلید و پریز برای پیاده‌سازی سیستم نورپردازی فروشگاه‌ها، ویترین مغازه‌ها، دکوراسیون داخلی کافی شاپ، کافه رستوران، گالری و غیره استفاده کنید. با توجه به نوع کاربری این مدل چراغ، از آنها به عنوان بهترین چراغ فروشگاهی و نمایشگاهی یاد می‌شود چرا که با استفاده از چراغ‌های ریلی می‌توان تمرکز مشتریان را به سمت محصولات جلب کرد.

یکی دیگر از رایج‌ترین کاربردهای چراغ‌های ریلی مدل سقفی، مربوط به نورپردازی تالار عروسی، نورپردازی پیست رقص و باغ عروسی، نورپردازی ورودی باغ مجالس و دیگر محیط‌های خارجی می‌شود. استفاده از چراغ ریلی سقفی در کنار چراغ هالوژن فلزی مدرن با کلید پریز فلزی می‌تواند برای نورپردازی محیط کار یا محیط داخلی واحدهای مسکونی مانند آشپزخانه بسیار شیک و جذاب باشد. پس اگر در طراحی دکوراسیون یک محیط نیاز به پیاده‌سازی نورپردازی تاکیدی دارید، استفاده از چراغ ریلی بهترین گزینه خواهد بود.

کاربرد چراغ ریلی سقفی در گلخانه

انواع چراغ ریلی سقفی

امروزه در بازار انواع چراغ ریلی در اندازه‌ها، طرح‌ها و سبک‌های مختلف وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید این نوع چراغ‌ها در طرح‌های پایه‌دار، دسته‌ای، رنگ‌ها و جنس‌های مختلف مشاهده کنید. در ادامه به معرفی برخی از معمول‌ترین و رایج‌ترین انواع چراغ ریلی سقفی خواهیم پرداخت.

  • چراغ ریلی با سر نوری گرد: یکی از پرفروش‌ترین انواع چراغ ریلی مدل سقفی، چراغ با سر نوری گرد است. این نوع چراغ‌ها دارای یک یا چند سر نوری گرد هستند که از قابلیت آنها می‌توان به چرخش 360 درجه و تنظیم زاویه نوردهی اشاره کرد.
  • چراغ ریلی خطی مدل سقفی: این نوع چراغ‌های سقفی را می‌توان با استفاده از یک یا چند سر نوری که به صورت خطی در کنار هم قرار گرفته‌اند را به راحتی در جهت‌های مختلف روی یک ریل حرکت داد تا نور مورد نیاز تامین شود.
  • چراغ ریلی با سر نوری قابل تعویض: در این نوع چراغ‌ها، سر نوری قابلیت تعویض و جابجایی دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا به جهت تامین روشنایی مطلوب، تا چراغ‌ها را با سر نوری مختلف تعویض کنید.
  • چراغ ریلی روکش‌دار: این نوع چراغ‌های ریلی با روکش یا قاب‌های مختلفی عرضه شده‌اند و شما می‌توانید هنگام اجرای سیستم نورپردازی محیط داخلی ساختمان، این چراغ‌ها را با طرح‌های مختلف و سبک دلخواه تزیین کنید.
استانداردهای نورپردازی برای محیط کار چیست؟

چراغ ریلی سقفی مدرن

مهم‌ترین ویژگی‌های چراغ ریلی سقفی

  • طراحی شیک و منحصر به فرد
  • ساخته شده از تکنولوژی LED
  • کاهش مصرف انرژی
  • خرید مقرون به صرفه از نظر اقتصادی
  • قابلیت نصب آسان و راحت روی ریل مخصوص با چراغ‌های آویزان
  • قابلیت تنظیم میزان نوردهی
  • قابلیت تابش موضعی نور
  • دارای رنگ‌‌بندی متنوع لامپ
  • مقاومت بالای چراغ‌های ریلی سقفی در برابر حرارت و افزایش دما
  • قابلیت اتصال چراغ ریلی سقفی ساختمان به سیستم‌های اعلام حریق
  • قابلیت نصب در محیط داخلی ساختمان‌هایی با سقف بلند
  • امکان استفاده از چراغ ریلی به عنوان لامپ اتاق
  • امکان نورپردازی در زاویه‌های مختلف
  • عدم نیاز به سیم‌کشی مجزا و تامین انرژی مورد نیاز همه چراغ‌ها در یک مسیر و از سیم‌‌کشی درون ریل

نکات مهم هنگام نصب چراغ‌های ریلی روی سقف

همانطور که گفته شد، ریل‌ چراغ‌های ریلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را روی زمین، دیوار یا سقف نصب کرد. بنابراین هنگام انتخاب چراغ ریلی باید به محل نصب و نوع چراغ‌ها توجه کنید تا علاوه بر اجرای نورپردازی مناسب، ریل مورد نظر تحمل تعداد و اندازه لامپ‌های هالوژن فلزی را داشته باشد.

از طرفی دیگر سیم‌کشی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که با ریل‌ها هماهنگی داشته باشد و تامین انرژی برق مورد نیاز چراغ‌ ها به بهترین شکل انجام شود. چرا که علاوه بر سیستم نورپردازی، ریل‌ها برای حرکت و تغییر زاویه نور‌ نیز نیاز به مصرف انرژی دارند.

به هر حال شما می‌توانید برای مکان‌های مختلف از اندازه‌های مختلف چراغ ریلی استفاده کنید و این نوع چراغ‌ها برای ساختمان‌هایی که سقف بلند و مساحت زیاد دارند، بسیار مناسب است. هنگام خرید به رنگ، شدت نور، اندازه ریل، محل قرارگیری و میزان بودجه‌ای که برای نورپردازی در نظر گرفته‌‌اید، توجه لازم را داشته باشید.

چراغ ریلی سقفی تکی

جمع‌بندی

خرید چراغ ریلی سقفی به دلیل زیبایی ظاهری و نوردهی فوق‌العاده به محیط داخلی ساختمان یکی از مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مدل چراغ‌ها برای اجرای سیستم نورپردازی است. شما می‌توانید انواع چراغ ریلی را با قیمت مناسب در طرح و مدل‌های مختلف خریداری کنید و در کنار انواع کلید و پریز لاکچری محیط مورد نظر جذابیت بصری ایجاد کنید.

سوالات متداول

1.چراغ ریلی سقفی چیست ؟

چراغ ریلی سقفی یکی از پر مصرف‌ترین و محبوب‌ترین چراغ‌های مدرنی است که روی سقف نصب می‌شوند و از طریق ریل سقفی آن می‌توان زاویه و جهت نوردهی را تنظیم کرد.

2.نصب چراغ ریلی سقفی برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

شما می‌توانید هنگام اجرای سیستم روشنایی از چراغ ریلی سقفی در محیط‌ داخلی ساختمان‌های اداری، تجاری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و غیره استفاده کنید.