یکی از مهم ترین اتاق هایی که تقریباً همه ما تاکنون از آن بازدید کرده ایم، آرایشگاه است. آرایشگاه ها اتاق هایی با نورپردازی خاص و لامپ های متنوع هستند که نور مورد نیاز آرایشگاه را برای کارهای مختلف مانند اصلاح و کوتاه کردن موها تامین می کنند.

شاید برای شما کمی عجیب باشد که نورپردازی آرایشگاه یک نکته ای است که باید به آن حتما توجه کرد. مهم این است که یک فرد در آرایشگاه مردانه یا زنانه خود از چه رنگ نور، چه مقدار نور و چه تعداد لامپ و قاب هالوژن فلزی استفاده می کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را که به عنوان یک آرایشگر باید بدانید را مرور کنیم تا بتوانید بهترین نورپردازی را در آرایشگاه خود داشته باشید.

چرا نور پردازی فضای آرایشگاه بسیار مهم است؟

نور پردازی فضای آرایشگاه

شاید از خود بپرسید اهمیت نورپردازی آرایشگاه چیست؟ نورپردازی این فضا می تواند مانند هر فضای کاری دیگر بسیار مهم باشد. نورپردازی صحیح و اصولی به کارکنان کمک می کند بهتر کار کنند، بهتر ببینند و با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

همچنین نور مناسب به طور مستقیم بر کیفیت کار افراد تاثیر می گذارد. نه تنها در کوتاه کردن مو، بلکه در کار ناخن کاران، آرایشگران مو و صورت و دیگران نیز موثر است. به علاوه نبود نور مناسب و کافی در محیط باعث کاهش تمرکز افراد برای انجام کارهای مختلف می شود.

یکی دیگر از جنبه های مهم نورپردازی آرایشگاه چه در نورپردازی آرایشگاه مردانه چه در نورپردازی آرایشگاه زنانه، ایجاد روحیه و فضایی برای افراد حاضر است. خود را در یک مکان تاریک با نور ضعیف تصور کنید. ممکن است در چنین مکانی بیشتر از جایی که نور کافی وجود دارد احساس خستگی و استرس کنید.

به علاوه در محیطی مانند آرایشگاه نمی توانیم از نور سرد با دمای نور بالا استفاده کنیم. زیرا باعث می شود مردم احساس خشکی کنند. در عوض، اجازه دهید از نورهای گرمتر مانند صدفی یا ترکیبی از نور خورشید و مهتاب استفاده کنیم این ترکیب نور به کمک قاب هالوژن جدید برای محیط کار شما عمل می باشد.

6 اصول مهم در نورپردازی درست برای اتاق خواب کودک

آشنایی با انواع نورپردازی درمحیط آرایشگاه

  1. نور محیط: این نوع نور باید ترکیبی از نور خورشید و مهتاب باشد تا چشم را اذیت نکند.
  2. نور محیط کار آرایشگر: این نوع نور با توجه به کاری که در نظر دارد در محل کار آرایشگاه نصب می شود.
  3. زیبایی محیط کار: یکی دیگر از نورهای مورد استفاده در محیط آرایشگاه، نور تزئینی است.
  4. استفاده از نورپردازی دور آینه: این نوع نور به آرایشگران کنترل بیشتری می دهد.

نکاتی در مورد نورپردازی در آرایشگاه

اگر بتوانیم بر اساس استفاده، لامپ مناسب آرایشگاه خود را انتخاب کنیم، کارمان بسیار راحت تر خواهد شد. با این حال، کارشناسان و طراحان داخلی شاخص هایی را شناسایی کرده اند که به وسیله آنها می توانیم نور مناسبی را برای محیط آرایشگاه زنانه یا مردانه خود تعیین کنیم.

  • Color rendering index شاخص رنگ ها: این اصطلاح که به عنوان CRI شناخته می ‌شود، توانایی منبع نور برای انعکاس رنگ است که باید عدد 86 یا بالاتر باشد.
  • دمای رنگ محیط: رنگ های سرد مانند سفید یا مهتابی را نباید در محیط سالن استفاده کرد. نور شما باید دمای پایینی داشته باشد تا به عنوان رنگ گرم در نظر گرفته شود. مثلا رنگ صدفی یا آفتابی با دمای 4000 و 3000 کلوین برای نورپردازی محیط آرایشگاه بسیار ایده آل است.
  • میزان سطح روشنایی آرایشگاه: این مقدار میزان نوری را که روی سطح می افتد و بر حسب لوکس بیان می شود را مشخص می کند. میزان نور مناسب برای محیط آرایشگاه بین 300 تا 700 لوکس می باشد. مشتریان شما ممکن است فقط تا زمانی که در سالن حضور دارند از رنگ موهای خود راضی باشند. نور سالن شما باید به درستی رنگ را منعکس کند.

5 نکته طلایی در نور پردازی آرایشگاه‌ها

1. نور با محیط آرایشگاه تناسب داشته باشد

نکته مهم در نورپردازی آرایشگاه، هماهنگی رنگ و نوع نور با محیط است. به عنوان مثال نوع نورپردازی مورد استفاده در سالن عروس باید با نورپردازی قسمت کوتاه کردن مو و نورپردازی سالن زیبایی متفاوت باشد. لامپ ها در دماهای مختلف از گرم تا سرد تولید می شوند. لامپ های گرم دمای پایین تری دارند زیرا در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

2. دقیق و درست نشان دادن رنگ ها

یکی از خواص مهم نور انعکاس رنگ است. اگر می خواهید از رنگ صحیح نور یا لامپ در آرایشگاه استفاده کنید باید به مقدار شاخص رنگ آن توجه کنید. قبلاً گفتیم که این متریک دقت بازتاب رنگ از منبع نور را نشان می دهد. اگر این آمار خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، دقت آن کاهش می یابد و رنگ ها را به شما نشان نمی دهد. یکی از مهمترین فرآیندهای آرایشگاه، رنگ کردن موهای شما است و رنگ نور آرایشگاه فاکتور مهمی است.

لامپ فیلامنتی چیست؟ و مناسب چه مکان‌هایی است؟

نور پردازی آرایشگاها

3. نورپردازی صحیح برای از بین بردن سایه ها

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن سایه‌ها در فضای سالن، قرار دادن چراغ‌ها در مکان‌های مناسب است. به عنوان مثال، قرار دادن چراغ ریلی سقفی یا چراغ حلقه ای یا همان رینگ لایت یا چراغ های LED در کنار یا اطراف آینه است. این به مشتری کمک می کند تا ظاهر خود را در نور مناسب ببیند.

4. به کارگیری از لامپ های متناسب

نکته دیگری که باید به آن دقت کرد استفاده از لامپ هایی با مصرف انرژی کم و عمر طولانی است. لامپ های ال ای دی نور مناسبی برای نواحی مختلف دارند و لامپ مخصوص ارایشگاه هستند با این تفاوت که طول عمر بالایی دارند، چشمک نمی زنند و با گذشت زمان از شدت نور آنها کاسته نمی شود.

5. نور پردازی با کیفیت و عالی

بسیاری بر این باورند که با افزایش تعداد لامپ آرایشگاه می توان به روشنایی مناسب دست یافت. مشکل فقط تعداد لامپ ها نیست. اما نحوه استفاده از آنها نیز بسیار مهم است. قرار دادن لامپ ها در هر قسمت از فضا می تواند نور مناسب را افزایش دهد.

توجه کنید که استفاده از قاب هالوژن فلزی و کلید و پریز فلزی یا  کلید و پریز خارجی تاثیر زیادی بر شیک بودن محیط آرایشگاه شما خواهد داشت.

برخی از سوالات متداول

علت استفاده از لامپ های متناسب چیست؟

نکته دیگری که باید به آن دقت کرد استفاده از لامپ هایی با مصرف انرژی کم و عمر طولانی است. لامپ های ال ای دی نور مناسبی برای نواحی مختلف دارند با این تفاوت که طول عمر بالایی دارند، چشمک نمی زنند و با گذشت زمان از شدت نور آنها کاسته نمی شود.

بهترین نور برای آرایشگاه چه نوع نوری است؟

لامپ ها در دماهای مختلف از گرم تا سرد تولید می شوند. لامپ های گرم دمای پایین تری دارند زیرا در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند به علاوه در محیطی مانند آرایشگاه نمی توانیم از نور سرد با دمای نور بالا استفاده کنیم زیرا باعث می شود مردم احساس خشکی کنند.