نمایشگر و نورپردازی فروشگاه یکی از مهم ترین بخش های طراحی و نورپردازی ویترین فروشگاه است. نورپردازی باید متناسب با نوع محصولات فروخته شده در فروشگاه باشد. نورپردازی صحیح و کافی باعث بیشتر دیده شدن فروشگاه و اشیاء موجود در آن می شود. نورپردازی ویترین فروشگاه توسط چراغ ریلی سقفی ، چراغ های تابلویی، چراغ های فروشگاهی، چراغ های تزئینی، چراغ های مسیر، پنل های LED و … انجام می شود.

نورپردازی ویترین فروشگاه بسیار مهم است، زیرا ویترین اولین نمایی است که مشتری از فروشگاه شما می بیند. نورپردازی ویترین فروشگاه ها مشتریان بیشتری را جذب می کند که باعث افزایش فروش می شود.

شدت نور، شدت تابش، رنگ نور و … عواملی هستند که باید در نورپردازی مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله به نحوه نورپردازی فروشگاه، تجهیزات نورپردازی لازم، اصول نورپردازی، انواع قاب هالوژن جدید مانند  هالوژن فلزی و … می پردازیم.

نورپردازی مغازه یا فروشگاه از چه اصولی باید رعایت کند؟

عنصر اصلی در هر مدل دکوراسیون داخلی و خارجی تمرکز بر نورپردازی است. این قسمت در دکوراسیون مغازه اهمیت بیشتری دارد. زیرا نورپردازی مجتمع های تجاری مانند مغازه ها باعث افزایش مشتریان و در نتیجه فروش بیشتر می شود.

نورپردازی فروشگاه پوشاک بسیار مهم است، اما به طور کلی نورپردازی در لباس فروشی ها خاص نیست. نورپردازی فروشگاه های مواد غذایی، نورپردازی فروشگاه های زنجیره ای، نورپردازی فروشگاه های تلفن همراه، نورپردازی جواهرات فروشی و … نیز از الگوی خاصی پیروی می کنند.

برای اینکه نورپردازی مجتمع های تجاری مانند مغازه ها اصولی و استاندارد باشد باید چند نکته را در نظر گرفت. البته فراموش نکنید که جدیدترین مدل کلید و پریز  مانند کلید و پریز فلزی هم در دکوراسیون و زیبایی فروشگاه نقش موثری دارد.

فاصله و تعداد منبع های نوری در فروشگاه یا مغازه

منبع های نوری در فروشگاه یا مغازهیکی از مهم ترین نکاتی که در دکوراسیون و نورپردازی ویترین فروشگاه باید به آن توجه کرد، تعداد منابع نور و فاصله آنها از یکدیگر است فروشگاه های کوچک و بزرگ نورپردازی متفاوتی دارند.

در مجموعه های کوچکتر از منابع نور کمتری استفاده می شود. این منابع اغلب بر روی سقف نصب می شوند تا فضای بسیار کمی را اشغال کنند. به نوع کلید و پریزها هم توجه کنید. کلید و پریز فلزی هم می تواند بسیار جذاب و خاص باشد.

در مجموعه های بزرگ، منابع نور باید به گونه ای تعبیه شوند که سایه ایجاد نکنند و یا نور آنها مستقیماً به چشم تابیده نشود. پیشنهاد می کنیم در این مجموعه ها می توانید از چراغ های آویز نیز استفاده کرد. برخی از مکان‌های فروشگاه به نور بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، ویترین فروشگاه باید دارای نور کافی باشد.

مهم ترین نکات برای تغییر کلید و پریز و هالوژن خانه برای شیک تر شدن بیشتر که باید بدانید!

اگر یک فروشگاه لباس است، اتاق پرو باید بسیار روشن باشد. یکی از مهم ترین مکان هایی که نیاز به نور زیاد دارد، ورودی فروشگاه است. نور روشن در ورودی مشتریان را جذب می کند.

نور اطراف دوربین مدار بسته

با نور کافی، دوربین های مداربسته و دوربین های امنیتی تصاویر بهتری را برای استفاده در مواقع لزوم ضبط می کنند. استفاده از دیمر می تواند در هزینه برق نیز صرفه جویی کند. علاوه بر این، می توانید از دیمر لامپ استفاده کنید تا مجموعه خود را با روشنایی دلخواه تامین کنید.

کیفیت نور

نور مناسب به شما امکان می دهد اشیا را بهتر ببینید. هر چه کیفیت نور بهتر باشد، اشیا بهتر دیده می شوند. همه منابع نور دارای پارامتری به نام Color Rendering Index یا CRI هستند. برای نزدیک بودن رنگ اجسام به واقعیت بهتر است میزان این شاخص بیشتر باشد.

رنگ واقعی همان رنگی است که در زیر نور خورشید ظاهر می شود. نور سقف LED می تواند تا 90 درصد رنگ واقعی جسم را منعکس کند. این نکته در سایر زمینه ها مانند نمایشگاه ها، لباس فروشی ها، فرش فروشی ها و … بسیار حائز اهمیت است.

تجهیزات در نورپردازی فروشگاههنگام نورپردازی ویترین فروشگاه، رنگ نور باید با محصولات فروشگاه مطابقت داشته باشد. در فروشگاه ها اغلب از چراغ هایی با رنگ های سفید، طبیعی و آفتابی استفاده می شود. قدرت و شار نوری لامپ ها بسته به منطقه و نوع فروشگاه انتخاب می شود.

استفاده از بهترین تجهیزات در نورپردازی فروشگاه یا مغازه

استفاده از لامپ های قابل تنظیم زاویه پرتو در مغازه ها و مراکز تجاری پیشنهاد بسیار خوبی است. چراغ های ریلی یکی از این نوع چراغ ها هستند که انعطاف پذیری بالایی دارند و در نورپردازی ویترین ها کاربرد دارند.

در این محصولات از منابع نور با مصرف کم استفاده شده است. یک لامپ ریلی گرمای بسیار کمی تولید می کند، بنابراین مدت زیادی دوام می آورد. قسمت تشعشع نور این محصولات به گونه ای طراحی شده است که حالت ضد تابش نور دارد و از آسیب دید افراد در فروشگاه می کاهد.

چراغ های ریلی نیز به راحتی نصب می شوند و به ابزارهایی مانند اتصال دهنده های ریلی نیاز دارند. شما می توانید از این چراغ ها برای روشنایی سقف و دیوارها استفاده کنید. این لامپ ها در انواع مختلفی تولید می شوند مانند لامپ فیلامنتی و …. چراغ های ریلی را می توان با انواع دکورهای مدرن و سنتی و.. تطبیق داد.

انواع نور پردازی در فروشگاه ها

در کل دو نوع نورپردازی در مغازه یا فروشگاه وجود دارد. کلید پریزهای آنها هم می تواند متفاوت باشد. کلید پریز اهرمی هم این روزها طرفداران زیادی دارد.

  • نورپردازی محیط یا عمومی
  • نورپردازی قسمت ویترین فروشگاه
اجرای نورپردازی داخلی به کمک هالوژن !!!

نورپردازی عمومی

این نورپردازی شامل نور فروشگاه اصلی می باشد. در این نوع نورپردازی بهتر است کل فروشگاه نورپردازی شود. تاریکی آن فضای غم انگیزی ایجاد می کند و اجناس داخل فروشگاه به درستی دیده نمی شوند. در برخی از مغازه های واقع در خیابان بخشی از نور اصلی مغازه در طول روز تامین می شود و از منابع مختلف نور برای تکمیل این نور استفاده می شود. پنل LED در این بخش بسیار موثر است.

نورپردازی ویترین فروشگاه

نورپردازی ویترین فروشگاهچراغ های نمایشگر ویترین مربوط به نمای بیرونی فروشگاه است و اولین چیزی است که مشتریان از فروشگاه شما می بینند. علاوه بر نورپردازی، دکوراسیون و چیدمان محصولات در ویترین مغازه نیز موضوع مهمی است. هنگام روشن کردن ویترین باید چندین پارامتر در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، نوع منابع نوری که نور تولید می کنند، فاصله و آرایش آنها، زاویه تابش و کانون آنها، تعداد نورها و… . لامپ ریلی عمدتاً برای روشنایی ویترین استفاده می شود.

منبع نور در روشنایی مغازه یا فروشگاه

از چراغ ها و لامپ های سقفی می توان در سیستم های روشنایی مغازه استفاده کرد. این چراغ ها می توانند هر نوع پنل، چراغ سقفی، چراغ ریلی و … باشند. لوسترها یک راه عالی برای نورپردازی سقف مغازه هستند. یکی از مهمترین نکات در نورپردازی ویترین فروشگاه، مصرف انرژی هر منبع نور است. اگر می خواهید در هزینه های برق صرفه جویی کنید، باید از منابع نور کم مصرف استفاده کنید.

چراغ های سقفی LED، SMD و COB انرژی بسیار کمی مصرف می کنند. از این چراغ ها می ‌توان به عنوان پانل، چراغ دکوراتیو، چراغ تزئینی و… استفاده کرد. بهترین لامپ برای ویترین مغازه لامپی است که انرژی کمی مصرف کند.

استفاده از لوستر

در برخی از مغازه هاو فروشگاه های لوکس می توان از لوستر و چراغ های تزئینی استفاده کرد. ادغام این لامپ با دیوارکوب ها و کلیدهای پریز، زیبایی زیادی به مجموعه شما می بخشد.

برخی از سوالات متداول

منبع نور در نورپردازی فروشگاه چگونه است؟

از چراغ ها و لامپ های سقفی می توان در سیستم های روشنایی مغازه استفاده کرد. این چراغ ها می توانند هر نوع پنل، چراغ سقفی، چراغ ریلی و … باشند.

اصول نورپردازی فروشگاه چگونه است؟

عنصر اصلی در هر مدل دکوراسیون داخلی و خارجی تمرکز بر نورپردازی است. این قسمت در دکوراسیون مغازه اهمیت بیشتری دارد. زیرا نورپردازی مجتمع های تجاری مانند مغازه ها باعث افزایش مشتریان و در نتیجه فروش بیشتر می شود. نورپردازی فروشگاهی برای پوشاک بسیار مهم است، اما به طور کلی نورپردازی در لباس فروشی ها خاص نیست.

اصول نورپردازی ویترین فروشگاه چگونه است؟

نورپردازی باید متناسب با نوع محصولات فروخته شده در فروشگاه باشد. نورپردازی صحیح و کافی باعث بیشتر دیده شدن فروشگاه و اشیاء موجود در آن می شود.