لامپ های هالوژن یکی از انواع جدید لامپ ها هستند که در واقع شکل تغییر یافته ای از لامپ های استوانه ای هستند و نور مناسبی را در فضا ساطع می کنند، به همین دلیل امروزه این دسته از لامپ ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تولیدکنندگان در صنعت روشنایی، تولید محصولی با نوردهی بالا و مصرف انرژی کم همواره چالشی انکارناپذیر و مهم در عملیات تولیدی آنها بوده است. در نتیجه، لامپ های هالوژن از نوع لامپ LED ، COB و لامپ ال ای دی SMD که در چراغ ریلی سقفی  و لامپ های فیلامنتی نیز کاربرد دارند بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان اختراع شدند.

آشنایی با انواع لامپ های هالوژنی

از مدل های مختلف این محصولات همچون جدیدترین مدل کلید و پریز می توان به لامپ های هالوژن ال ای دی، لامپ ال ای دیSMD و لامپ های هالوژن COB اشاره کرد که برای تامین نور در محیط های مختلف کاربرد فراوانی دارند. انواع لامپ LED، هالوژن SMD و هالوژن COB محصولاتی هستند که نسبت به هالوژن های قدیمی برق کمتری مصرف می کنند و علاوه بر تامین روشنایی در محیط های مختلف مثل نورپردازی مهمانی به زیبایی و تزیین فضا کمک می کنند.

لامپ های هالوژنییکی از مزیت های مهم لامپ های هالوژن جدید این است که ظاهری زیبا دارند و می توان از آنها در سقف سالن ها، ادارات، منازل، اتاق های کنفرانس و … استفاده کرد. قابل توجه نیز باشد نصب این لامپ ها در سقف به صورت توکار انجام می شود.

عملکرد لامپ های هالوژنی

در این لامپ ها گاز هالوژن با دریافت جریان الکتریکی یک چرخه شیمیایی ایجاد می کند که باعث تبخیر تنگستن لامپ می شود. تنگستن تبخیر شده تحت تأثیر گرما از رشته بالا می‌آید و پس از چرخش در لامپ دوباره روی آن می‌نشیند. سایر لامپ های رشته ای تنگستن را روی لامپ رسوب می دهند، اما هالوژن ها این کار را نمی کنند. همین علت یاعث شده به این لامپ ها نور بیشتر و طول عمر بالایی می دهد.

لامپ های هالوژن تا 2500 ساعت و لامپ های رشته ای از 800 تا 1200 ساعت دوام دارند. علاوه بر این، لامپ های هالوژن می توانند در دمای بالاتر از لامپ های رشته ای کار کنند، بنابراین لامپ های هالوژن 250-300 وات را می توان در بازار یافت. کپسول کوارتز مورد استفاده در لامپ های هالوژن با فرم خاصی از شیشه ساخته شده است، در حالی که شیشه سنتی تر حاوی سایر رقیق کننده ها کوارتز خالص است که باعث می شود شیشه با مقاومت بیشتری کار کند ولی با این حال نباید از مضرات شکستن این لامپ‌های کم مصرف چشم پوشی کرد.

علت چشمک زدن هالوژن چیست؟

اگر ایرادی در لامپ های هالوژن وجود دارد و لامپ ها شروع به سوسو زدن می کنند، باید علت سوسو زدن یا چشمک زدن هالوژن را دریابید و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

هالوژن های قابل دسترس در بازار

هالوژن یا لامپ ال ای دی SMD

همانطور که از نام این لامپ پیداست، این لامپ مبتنی بر فناوری SMD بوده و از چند تراشه LED تشکیل شده است که با سیم های نازک به هم متصل شده اند. این لامپ ها گرمای کمتر و نور بیشتری دارند و به دلیل راندمان بالای لامپ ال ای دیSMD از این گونه لامپ ها در ساخت تجهیزات و روشنایی بسیار استفاده می شود از جمله برای ایجاد تکنیک نورپردازی رامبراندی.

لامپ LED

ال ای دی هالوژن از چندین دیود ساطع کننده نور تشکیل شده است که با اعمال جریان الکتریکی به آنها نور تولید می کنند. هر چه تعداد دیودهای یک لامپ هالوژن بیشتر باشد، نوربیشتری تولید می‌شود. ازلامپ LED می توان در ساختمان های مسکونی و مغازه ها و نورپردازی فضای باز مانند نورپردازی حیاط منزل بدون مصرف برق زیاد استفاده کرد و همچنین می توان از آن به عنوان نورپردازی تزئینی در جاهای مختلف مانند نورپردازی راه پله ها و راهرو ها به کار برود.

هالوژن های قابل دسترس در بازار

هالوژن COB

هالوژن لوکس به اندازه هالوژن های SMD درخشان هستند. این مدل از هالوژن ها دارای تراشه های الکترونیکی نیز بوده و بر روی برد نصب می شود. COB ها نشان دهنده نقطه نور هستند و علاوه بر کم مصرف بودن و طول عمر زیاد، در سقف های کاذب و محیط های آشپزخانه توکار و … کاربرد دارند.

رنگ های لامپ هالوژن

لامپ هالوژن لاکچری به صورت تجاری در انواع رنگی و بدون رنگ موجود هستند. و قیمت این لامپ ها با توجه به اندازه و کاربری متفاوت است. شما می توانید لامپ های هالوژن رنگی را در چهار رنگ آبی، سبز، قرمز و کهربایی پیدا و خریداری کنید.

مزایا هالوژن ها

در اینجا برخی از مزایای هالوژن را تهیه کرده ایم.

کیفیت نور هالوژن ها

نور موجود در هالوژن ها مناسب تر و با کیفیت تر است. مانند لامپ های رشته ای با کیفیت، لامپ های هالوژن فلزی کیفیت نور بهتری نسبت به سایر منابع مصنوعی دارند.

قابلیت کم کردن نور

به طور مثال اگر صاحب یک کافه هستید و می خواهید نور محیط را در محوطه کافه با کنترل بیشتری توزیع و تنظیم کنید، می توانید از چندین هالوژن PAR در کافه خود استفاده کنید . با این روش از عملکرد کم نور بودن، نور قابل کنترل تری درکافه داشته باشید.

چگونه با نورپردازی سبک دکوراسیون مینیمال داشته باشیم؟

قیمت های هالوژن در بازار

هالوژن ها قیمت مناسبی دارند. اگر قصد خرید و استفاده از سایزهای بزرگ و عریض را دارید، خرید این لامپ ها می تواند در نهایت به صرفه جویی در هزینه کمک کند.

معایب هالوژن ها

مصرف انرژی ناکارآمد

هالوژن ها نسبت به سایر لامپ ها کارآمدتر هستند، اما به دلیل نسبت لومن به وات آنها، در مقایسه با اکثر منابع نوری موجود در بازار امروزی بسیار ناکارآمد هستند.

محدودیت استفاده

اگر فضای شما شیک و مدرن است، ممکن است بخواهید نور محیط خود را با لامپ هایی تکمیل کنید که دمای کلوین بالاتری دارند و نور محیطی شفاف و ملایم تری از خود ساطع می کنند. استفاده از هالوژن ها در چنین مواردی تقریباً محدود است و نمی تواند نور شفاف تری را در اختیار محیط قرار دهد.

حساس بودن

هالوژن ها به روغن های روی پوست حساس هستند که در نهایت عمر محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

اجزای پنهانی هالوژن ها

از آنجایی که هالوژن در داخل کوارتز تنگستن محصور شده است، بازرسی اجزای لامپ های هالوژن به آسانی لامپ های رشته ای قدیمی تر نیست.

قاب هالوژن آنتیکو

تفاوت ها بین هالوژن های مدل SMD وSOB در بهره وری از نور

یکی دیگر از تفاوت های لامپ های COB و SMD میزان نور است که از مزیت های لامپ های LED COB می باشد. هر دو لامپ COB و SMD از لامپ های LED کوچک ساخته شده اند، تفاوت این است که لامپ های SMD از تعدادی لامپ LED ساخته شده اند که در کنار هم قرار گرفته اند در حالی که لامپ های COB از لامپ های LED فشرده ساخته شده اند. بنابراین، لامپ های COB که کوچکتر از LED هستند، نور کارآمدتری تولید می کنند.

تفاوت در درایو

تفاوت درایورهای لامپ COB و SMD در تعداد خروجی هایی است که مستقیماً به تراشه می رود، مثلاً با یک لامپ SMD 50 وات این خروجی ها به 5 فونیکس مثبت و منفی می رسد در حالی که COB 50 وات دارای یک خروجی فونیکس مثبت و منفی است.

تفاوت در کنترل رنگ

یکی دیگر از تفاوت های لامپ های COB و SMD در رنگ تولید شده توسط تراشه های این نوع لامپ های ال ای دی است، در لامپ های SMD قابلیت کنترل رنگ و ایجاد رنگ های مختلف وجود دارد اما در لامپ های COB هر چیپ تنها یک عدد رنگ تولید می کند.

تفاوت در نحوه انتقال دما و حرارت

در لامپ های SMD به دلیل پراکندگی ماژول ها بر روی سطح، حرارت کمتر است و در اکثر سیستم ها نیازی به تقویت ندارند، در حالی که لامپ های COB متراکم و تمرکز بیشتری دارند، بنابراین گرما تنها مورد نیاز برای روشنایی نیست. بدنه لامپ COB، در برخی موارد مانند پروژکتورهای بزرگ، علاوه بر هیت سینک آلومینیومی، فن هایی برای عبور جریان هوای همرفتی از بین شیارهای هیت سینک توصیه می شود.