این کاملاً طبیعی است که چراغ‌های شما هرازگاهی سوسو می‌زنند که به چشمک زدن هالوژن معروف است ، اما اگر چراغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شما اکنون به شکلی چشمک می‌زنند که قبلاً هرگز تجربه نکرده‌اید، یا اگر اخیراً منظم‌تر یا شدیدتر شده‌اند، باید برای رفع ایراد چشمک زدن هالوژن یا تعویض هالوژن اقدام کنید قبل از اینکه مشکلاتی مثل شکستن لامپ به وجود بیاید. اگر شما در خانه خود چراغ هالوژن فلزی دارید ممکن است تعجب کنید که دلیل چشمک زدن لامپ های هالوژن چیست. هالوژن نوعی لامپ است که برای دکوراسیون و نورپردازی در منازل، ادارات و اماکن تجاری کاربرد فراوانی دارد. ما در این مقاله از آنتیکو قصد داریم به شما توضیح دهیم که چه عواملی باعث چشمک زدن هالوژن می شوند پس اگر می ‌خواهید دلیل این موضوع را بدانید تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

 

آشنایی با انواع چشمک زدن هالوژن

 

آشنایی با انواع لامپ هالوژن

قبل از دانستن دلیل چشمک زدن هالوژن بهتر است با انواع نمنونه های لامپ و قاب هالوژن جدید آشنایی پیدا کنید. با توسعه فناوری، لامپ های هالوژن نیز دستخوش تغییراتی شده اند. از تغییر شکل و ظاهر گرفته تا استفاده از فناوری های روز در فرم قدیمی این لامپ ها. در زیر ما پرفروش ترین لامپ های هالوژن را به شما معرفی می کنیم.

  • هالوژن های ال ای دی

در ساخت لامپ های ال ای دی هالوژن از همان هالوژن قدیمی استفاده می شود، اما در این لامپ ها به جای تنگستن از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می شود. این تغییر نه تنها مصرف برق و دما لامپ را کاهش می دهد، بلکه عمر لامپ را نیز افزایش می دهد. استفاده از لامپ هالوژن و جدیدترین مدل کلید و پریز می تواند فضای خانه شما را دوچندان زیبا کند.

  • هالوژن اس ام دی

SMD یک فناوری نسبتا جدید است که در آن چندین مدار LED با استفاده از یک سیم نازک به یکدیگر متصل می شوند. از این فناوری در تولید لامپ های هالوژن SMD نیز استفاده می شود. SMD ها با قیمت بسیار مقرون به صرفه و مصرف برق پایینی ارائه می شوند. اگر نگران هزینه برق هستید، انتخاب این لامپ ها بسیار منطقی است.

  • هالوژن سی او بی

این هالوژن ها از چند تراشه الکترونیکی تشکیل شده اند. این تراشه ها نقاط نوری ایجاد می کنند و لامپ را روشن می کنند.  در کنار کلید و پریز کلاسیک یا کلید و پریز فلزی پرنور بودن هالوژن COB  باعث استفاده گسترده از این فناوری در نورپردازی و دکوراسیون شده است.

مهم ترین نکات برای تغییر کلید و پریز و هالوژن خانه برای شیک تر شدن بیشتر که باید بدانید!

 

چشمک زدن هالوژن دیواری

آشنایی با انواع علت های چشمک زدن هالوژن ها

دلیل چشمک زدن هالوژن می تواند بخاطر آسیب در اجزای داخلی این لامپ ها یا مشکل در سیم کشی ساختمان باشد. در هر صورت وقتی چنین اتفاقی را می بینید; برای جلوگیری از سوختن پروژکتور یا آسیب رساندن به سیم کشی ساختمان باید فوراً مشکل را بررسی و اصلاح کنید. ما در ادامه دلیل چشمک زدن لامپ های هالوژن را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

 

  • ایراد در در ترانسفورماتور هالوژن

نوسانات ولتاژ در ترانسفورماتور می تواند اولین دلیل چشمک زدن لامپ های هالوژن باشد. این حالت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که ترانسفورماتور قدیمی است یا نوسانات را به خوبی کنترل نمی ‌کند. به همین دلیل ممکن است نیاز به خرید یک محصول جدید با آخرین تکنولوژی ساخت داشته باشید.

  • مشکلات در سیم کشی

یکی از رایج ترین دلایل چشمک زدن هالوژن می تواند ایراداتی در سیم پیچی منزل خانه شما یا محل کارتان باشد. در این حالت، اگر سیم نول مستقیماً به لامپ متصل نباشد و سیم فاز در مسیر سوئیچ قرار نگیرد، این امکان وجود دارد که سیم با بدنه هالوژن ایجاد اتصالی کند و همین موضوع باعث چشمک زدن هالوژن شما شود.

  • کلیدهای چراغ دار

برخی از افراد هستند که از کلیدهای چراغ دار استفاده می کنند، تا موقع تاریکی شب بتوانند به راحتی کلید و پریز خود را پیدا کنند. مقدار کمی از جریان برق می تواند چراغ این نوع کلید ها را روشن کند و آن ها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. اما زمانی ممکن است مقدار جریان برق به لامپ های هالوژن برسد و باعث چشمک زدن هالوژن ها شود. بنابراین می توان گفت که دلیل چشمک زدن هالوژن ها در این مورد نشان دهنده خراب بودن لامپ هالوژن یا کلید پریز شما نیست. اما می توان کاری کرد که زمان متصل شدن کلید به لامپ، هنگام خاموش شدن، لامپ هالوژن از مدار خارج شود.( برای انتخاب کلید و پریز مناسب بهتر است مقاله ی آموزش انتخاب کلید و پریز و هالوژن را مطالعه نمایید. )

  • نفوذ رطوبت و آب به داخل قاب هالوژن
آشنایی با انواع لامپ های هالوژن SMD، LED و COB و 4 تفاوت آنها

لامپ های LED نصب شده در خارج از خانه؛ معمولا دارای قاب های غیر قابل نفوذ در برابر آب و رطوبت هستند. ولی با گذشت زمان مقاومت این قاب هالوژن ها به تدریج کم می شود و رطوبت یا آب به راحتی داخل ان ها نفوذ می کند. پس در ابتدا دلیل چشمک زدن لامپ های هالوژن می تواند همین موضوع باشد، اگر با این مشکل در اسرع وقت رسیدگی نکنید می تواند باعث سوختن لامپ هالوژن شما شود.خرابی انواع هالوژن ها

  • کیفیت نداشتن لامپ هالوژن

اگر LED پس از مدت کوتاهی پس از روشن شدن شروع به چشمک زدن کرد، دو دلیل اصلی وجود دارد. اگر شما لامپ هالوژن خودرا به تازگی تهیه کرده اید و از سالم بودن سیم کشی منزل خود اطمینان دارید، بنابراین دلیل چشمک زدن هالوژن شما می تواند از بی کیفیت بود آن باشد. این بدان معناست که سازنده از بردهای ارزان قیمت و منبع تغذیه بی کیفیت استفاده کرده است که باعث ایجاد چنین مشکلی شده است. ولی اگر از خرید لامپ هالوژن شما زمان زیادی گذشته است که لامپ شروع به چشمک زدن می کند، این مشکل می تواند پایان طول عمر لامپ هالوژن شما باشد.

 

سوالات متداول

هالوژن های ال ای دی چه نوع هالوژن هایی هستند؟

این سبک از هالوژن ها به گونه ای هستند که در لامپ های آنها به جای تنگستن از دیودهای ساطع کننده نور استفاده شده است.

به چه علت برخی از لامپ های هالوژن ها بی کیفیت هستند؟

اگر لامپ هالوژن شما کارایی مناسبی ندارد، به احتمال زیاد سازنده از بردهای ارزان قیمت و منبع تغذیه بی کیفیت استفاده کرده است که باعث ایجاد چنین مشکلی شده است.