لامپ هالوژن یکی از جدیدترین و زیباترین نوع لامپ برای استفاده در محیط های مختلف است. این لامپ ها در نمونه های متنوعی طراحی و تولید می شوند و می توان از آنها در محیط های مختلف از جمله نمای ساختمان ها، خانه ها و طراحی دکوراسیون استفاده کرد. لامپ های هالوژن قابلیت های ویژه ای دارند و از این رو بسیار محبوب هستند.

لامپ هالوژن چیست؟

زمانی که وارد فروشگاه های لوازم الکترونیکی می شوید، اولین زیبایی که توجه شما را به خود جلب می کند، لامپ های خاصی هستند که از آنها با نام لامپ هالوژن یاد می شود. این لامپ ها به دلیل داشتن شکل و فرم خاص، این سوال را در ذهن ایجاد می کنند که لامپ های هالوژن چه هستند و در چه مکان هایی از آنها استفاده می شود؟

تمامی ما از گذشته تاکنون با لامپ های مختلفی شاهد روشن شدن محیط ها بوده ایم. از آنجایی که تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است و انسان ها هر سال نسبت به سال قبل طراحی های خاص تری برای هر نوع وسیله الکتریکی دارند، مشاهده کنونی لامپ هالوژن و نمونه های جدیدتر این لامپ ها در آینده  قابل پیش بینی است.

این نوع از لامپ ها به لامپ های رشته ای شباهت دارند و از گازهای هالوژنی همچون برم و ید و گازهای خنثی و فشرده برخوردار هستند. لامپ های هالوژن به گونه ای طراحی شده اند که درون یک محفظه مناسب قرار گرفته و در آنها از رشته های تنگستن نیز استفاده شده است. معمولا از لامپ هالوژن برای نورپردازی تزئینی در محیط های مختلف مانند نورپردازی فضای باز و نورپردازی حیاط منزل و  … استفاده می شود.

جهت اطلاع از قیمت و خرید قاب های هالوژن به صفحه قاب هالوژن مراجعه کنید.

انواع لامپ های هالوژن کدامند؟

لامپ های هالوژن به دلیل کاربردهای متنوعی که دارند، در نمونه های متنوعی نیز تولید می شوند. از جمله انواع لامپ های هالوژن باید به موارد زیر اشاره کنیم:

لامپ های هالوژن COB:

این نوع لامپ ها شباهت زیادی به لامپ های ال ای دی داشته و به دلیل طراحی زیبا و خاصی که دارند، برای استفاده در طراحی دکوراسیون محیط های مختلف مناسب هستند. از سوی دیگر این نوع لامپ های هالوژن  مصرف برق کمی داشته و در عین حال از نور خوبی برخوردار هستند. لامپ هالوژن cob از چیپ تشکیل شده و بر روی برد نصب می شود تا بتواند نقطه مورد نظر را نورانی کند. لامپ های COB از طول عمر بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای نصب توکار و دکوراسیون داخلی به شمار می روند.

استانداردهای نورپردازی برای محیط کار چیست؟

لامپ های هالوژن LED:

نوع دیگری از انواع لامپ هالوژن که تولید و به بازار عرضه می شوند، لامپ های ال ای دی هستند. در این لامپ ها از دیودهای نورافشان استفاده شده که دیودها با قرار گرفتن در کنار هم، ایجاد جریان الکتریکی نموده و نور تولید می کنند. تعداد دیودهایی که در لامپ های LED وجود دارد بر روی نوردهی آن تاثیر می گذارد. یعنی هر چه نوردهی لامپ های هالوژن ال ای دی بیشتر باشد، به دلیل تعداد دیود بیشتر آن است.

این نمونه از لامپ های هالوژن نور خوبی دارند و از مصرف برق کمی نیز برخوردار می باشند. از این رو انتخاب مناسبی برای طراحی داخلی دکوراسیون و ساختمان ها هستند. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که لامپ هالوژن سقفی به دلیل پرنور بودن و عدم تولید اشعه مضر همچون اشعه فرابنفش و مادون قرمز، بهترین گزینه برای استفاده در طراحی دکوراسیون و ساختمان به شمار می رود.

لامپ های هالوژن LED

 

لامپ های هالوژن SMD:

نوع دیگر از نمونه لامپ های هالوژن که در محیط های مختلف استفاده می شوند، لامپ های SMD هستند. این لامپ ها طبق تکنولوژی SMD طراحی و تولید شده و از چیپ های ال ای دی برخوردار هستند که با سیم به هم متصل شده اند. باید بگوییم لامپ هالوژن SMD از دو نوع لامپ معرفی شده LED و COM کم مصرف تر بوده و از نور بهتری نیز برخوردار است. از این رو این نمونه لامپ های هالوژن را بیشتر برای نورپردازی در طراحی دکوراسیون استفاده می کنند.

البته دلیل دیگری که منجر شده است تا این نوع از لامپ های هالوژن محبوبیت بیشتری نسبت به نمونه های قبلی خود به دست آورند، مقرون به صرفه تر بودن آنها از نظر قیمت و طول عمر است.

لامپ هالوژن را کجا استفاده می کنند؟

این که از لامپ های هالوژن در چه محیطی استفاده می شود، سوالی است که ممکن است در ذهن افراد زیادی مطرح شود. با وجود آن که لامپ های هالوژن دارای طراحی خاصی هستند، اما برای استفاده از آنها هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. اتفاقا این لامپ ها انتخابی عالی برای استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی، خانه ها، نورپردازی نمای ساختمان های اداری و … به شمار می روند.

علت این مسئله نیز تولید نور کافی و مناسب و مصرف انرژی کم این نمونه از لامپ های هالوژن است. لامپ هالوژن از تنوع بالایی برخوردار است و می توان انواع لامپ های رنگی آن را در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر آن این لامپ ها از نور مناسبی برخوردار بوده و زیبایی خاصی به محیط ها می بخشند.

لامپ هالوژن را کجا استفاده می کنند؟

لامپ های هالوژن را هم می توان بر روی دیوار، هم کف و هم سقف نصب کرد. از این رو طراحان قادر هستند به راحتی هر نوع لامپ هالوژن که نیاز دارند را بسته به محل مورد استفاده انتخاب کنند. می توان لامپ های هالوژن سقفی را به دلیل کم مصرف بودن به صورت توکار بر روی کناف کاری نصب کرد. تا به خانه و دیگر ساختمان ها در طراحی دکوراسیون جذابیت بیشتری بخشید.

چگونه با نورپردازی سبک دکوراسیون مینیمال داشته باشیم؟

علاوه بر آن این لامپ ها را می توان در مغازه ها برای جذب بیشتر مشتری نصب کرد. زیرا لامپ های هالوژن فضای جذابی به محیط بخشیده و منجر می شوند در فروشگاه ها اجسام و محصولات بهتر به نظر برسند. می توانید نمونه هایی از لامپ های هالوژن را در جواهر فروشی ها مشاهده کنید. که درخشش خاصی به جواهرات و مغازه می بخشند.

مزایا و معایب استفاده از لامپ هالوژن

مزایا و معایب استفاده از لامپ هالوژن

 

مهمترین مزایایی که می توانیم برای استفاده از لامپ های هالوژن بیان کنیم عبارتند از:

1. کوچک بودن لامپ:

این لامپ های هالوژن به دلیل ابعاد کوچکی که دارند، کاربردهای منحصر به فردی داشته و می توان از آنها در محیط های مختلف استفاده کرد. از جمله استفاده از لامپ های هالوژن در پروژکتورها.

2. کیفیت نور بالا:

لامپ های هالوژن که در نوع رنگی و ساده تولید می شوند، از کیفیت نور بالایی برخوردار هستند. نور این دسته از لامپ ها به صورت یکنواخت در محیط پخش شده و زیبایی و جذابیت بیشتری به محیط کار و خانه می بخشند.

3. هزینه نسبتا پایین:

برای خرید لامپ هالوژن سقفی و غیر سقفی نیازی به صرف هزینه بالا نیست. زیرا این لامپ ها با قیمت مناسب در بازار عرضه می شوند. مقرون به صرفه بودن لامپ های هالوژن و مصرف کم برق آنها منجر شده است تا این نوع لامپ ها طرفداران زیادی به دست آورند.

4. تنظیم درجه نور لامپ:

می توان به راحتی پس از نصب لامپ های هالوژن، اقدام به تنظیم درجه نور آنها نمود. به گونه ای که برای کم و زیاد کردن نور لامپ نیازی به خاموش کردن آنها نباشد. تمام نمونه های لامپ هالوژن از این مزیت برخوردار هستند. از این رو می توان به راحتی آنها را تنظیم کرد.

در کنار مزایای لامپ هالوژن باید به معایب این نوع لامپ ها نیز اشاره کنیم. از جمله مهمترین این معایب عبارتند از:

1. تولید گازهای سمی درون لامپ های هالوژن:

گازهایی که درون این لامپ ها تولید می شوند، سمی هستند. از این رو اگر لامپ های هالوژن در محیط دچار شکستگی شوند، نباید به آنها دست زد. البته این گازها در نمونه های جدیدتر لامپ های هالوژن ال ای دی وجود ندارند.

2. حساس بودن لامپ های هالوژن:

لامپ های هالوژن بسیار حساس هستند و یکی از آسیب های لامپ هالوژن در اثر لمس زیاد اتفاق می افتد.

3. غیر قابل رویت اجزای آنها:

از آنجایی که لامپ هالوژن درون محفظه های خاصی قرار دارد به راحتی قابل رویت نیست. پس این لامپ ها با نمونه لامپ های قدیمی تفاوت های زیادی دارند.