امروزه ترجیح بیشتر مردم برای محل کار و زندگی، سبک دکوراسیون مینیمال است چرا که افراد احساس راحتی بیشتری با این سبک دکوراسیون مینیمال دارند. به طور کلی هر زمان که زندگی وارد مرحله دشواری، پیچیدگی و هرج و مرج ذهنی می‌شود به صورت ناخودآگاه افراد برای رسیدن به آرامش روانی به دنبال سادگی می‌گردند. این سادگی معمولا از دکوراسیون محیط اطراف شروع می‌شود؛ در نتیجه در ابتدا فرد سعی می‌کند محیط خود را به گونه‌ای طراحی کند که با سپری کردن زمان در آن، آرامش روانی کسب کند. معمولا افراد در سبک مینیمال از لحاظ روانی آرامش بیشتری دارند و دیر‌تر احساس خستگی می‌کنند؛ به همین دلیل طرفداران این سبک هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند.

در سبک دکوراسیون مینیمال نورپردازی نقش اساسی ایف می کند و تفاوتی ندارد که محل نورپردازی برای سبک دکوراسین مینیمال در کجا استفاده شود آنچه که در این سبک دکوراسیون مهم است اصول نورپردازی آن است که باید رعایت شود مانند نورپردازی اتاق کار  یا حتی نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی و …

به لحاظ لغوی مینیمال به معنی سادگی و عدم پیچیدگی است؛ در سبک دکوراسیون مینیمال خبری از شلوغی‌های دکوراسیون و چیدمان نیست در نتیجه از هر لحاظ ساده و بی‌آلایش است. در این سبک برخی موارد اهمیت ویژه‌ای دارند که عبارتند از:

یکی از مهم‌ترین نکات در سبک دکوراسیون مینیمال ، نحوه نورپردازی است که در زیبایی این سبک تاثیر بسیاری دارد که می تواند نورپردازی مستقیم یا غیر مستقیم باشد . تاثیر نور در تمام سبک‌ها و به ویژه سبک مینیمال غیرقابل انکار است و از این رو سعی می‌شود در سبک دکوراسیون مینیمال توجه زیادی به نورپردازی شود.

برای آشنایی بیشتر با نورپردازی سبک دکوراسیون مینیمال و راه‌های مختلف نورپردازی برای این نوع دکوراسیون، با ما همراه باشید.

سبک دکوراسین مینیمال با رنگ سبز

تاریخچه سبک دکوراسیون مینیمال

سبک دکوراسیون مینیمال که امروزه در دیزاین داخلی به شدت پر‌طرفدار شده است پیشینه‌ای طولانی در معماری دارد. این سبک به طور تقریبی از سال ۱۹۰۰ آغاز شد و پس از جنگ جهانی، مایس ون بنیان‌گذار اصلی این سبک شد. او اصل و پایه این سبک را زیبایی در عین ساده‌گرایی می‌داند.

این مکتب هنری در حقیقت یک پایه فلسفی دارد که بر اساس آن هنرمندان و معماران سعی می‌کنند با جلوه‌دهی خاص به اشکال ساده هندسی، زیبایی و آرامش ایجاد کنند. با گذر زمان و احساس نیاز بیشتر به آرامش روانی افراد تصمیم گرفتند از ایده‌های مینیمال بیشتر از پیش بهره ببرند چرا که از لحاظ روانی این سبک در زندگی آنان تاثیر مثبت داشت. سبک دکوراسیون مینیمال موجب شد تا افراد از طراحی‌های شلوغ و پر زرق و برق فاصله بگیرند و به فضا‌های ساده که آرامش بیشتری به آن‌ها القا می‌کرد، روی آورند.

دیفیوزر چراغ خطی چیست ؟ و چه کاربردی دارد

اتاق خواب مینیمال

شاید بتوان گفت اتاق خواب اصلی‌ترین بخش هر خانه است چرا که فرد بیشترین زمان خود را در خانه معمولا در اتاق خواب سپری می‌کند؛ در سبک دکوراسیون مینیمال به طراحی اتاق خواب توجه ویژه‌ای شده و برای دکوراسیون و نورپردازی آن راهکارهای متنوعی پیشنهاد شده است.

در یک اتاق خواب مینیمال فضای آزاد زیادی در نظر گرفته می‌شود تا از شلوغی و پیچیدگی دوری شود. در این سبک معمولا تا جای ممکن از تابلو‌ها و لوازم زیادی برای دکوراسیون استفاده نمی‌شود و سعی بر آن است تا از ساده‌ترین لوازم برای چینش اتاق استفاده کرد.

نورپردازی اصلی‌ترین بخش یک سبک دکوراسیون مینیمال است چرا که یک نورپردازی اشتباه ممکن است زیبایی و جذابیت این نوع سبک را از بین ببرد. برای نورپردازی اتاق خواب در سبک دکوراسیون مینیمال از رنگ نور‌های خنثی همراه با رنگ سفید استفاده می‌شود تا هم فضای موجود را بزرگتر نشان دهد و هم بر آرامش محیط اضافه کند.

در این سبک توجه به هارمونی محیط اهمیت خاصی دارد؛ در نتیجه چراغ‌ها یا آباژور استفاده شده در یک اتاق خواب با سبک دکوراسیون مینیمال باید به گونه‌ای باشد که موجب یکدستی شده و جلب توجه نکند. بهترین ایده برای نورپردازی اتاق خواب مینیمال همان نور طبیعی است؛ در نتیجه اگر اتاق خواب شما به گونه‌ای است که نور طبیعی بر آن می‌تابد سعی کنید از آن بیشترین بهره را برای ایجاد سبک دکوراسیون مینیمال ببرید. برای استفاده بیشتر از نور طبیعی می‌‌توانید از پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده کنید و یا پرده‌هایی را انتخاب کنید که رنگ آن‌ها بسیار روشن باشد.

سبک کوراسین مینیمال با نور مستقیم

کلید و پریز لاکچری

در سیستم سبک دکوراسیون مینیمال توجه به تمام جزییات اهمیت دارد. در دکوراسیون اتاق خواب مینیمال معمولا از آیتم‌های مینیمال استفاده می‌شود تا سادگی محیط را بر هم نزند.

کلید و پریز اتاق خواب با سبک دکوراسیون مینیمال شما می‌تواند در عین سادگی و مینیمال بودن بسیار لاکچری نیز باشد تا جذابیت اتاق خواب شما را دوچندان کند. کلید و پریز مناسب با رعایت استاندارد ارتفاع پریز از کف برای چنین سبک اتاق خوابی، کلید‌هایی کوچک و ساده هستند که رنگ‌هایی روشن و خنثی داشته باشند. این نوع کلید و پریز‌ها اگر در جای مناسبی نصب شده باشند، در عین سادگی می‌توانند جلوه خاصی بر نظم اتاق بدهند.

سعی کنید برای ایجاد هارمونی و زیبایی در اتاق خواب، از کلید‌هایی با اندازه‌های کوچک استفاده کنید که از لحاظ شکل ظاهری نیز ساده و جذاب باشند. برخی کلید و پریز‌ها مانند کلید و پریز فلزی خطوط ساده و مینیمالی بر روی خود دارند که سبب لوکس‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

سبک کوراسین مینیمال با نور غیر مستقیم

کلید و پریز کلاسیک

برخی افراد در سبک دکوراسیون مینیمال، مدل‌های کلاسیک را بیشتر پسند کرده و به همین دلیل از لوازم و آیتم‌های کلاسیک برای طراحی محیط استفاده می‌کنند. استفاده از کلید و پریز کلاسیک می‌تواند تاثیر زیادی در کلاسیک کردن چنین فضاهایی داشته باشد. این نوع کلید‌ها صرفا ابزاری برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها نیستند بلکه در دکوراسیون و زیبایی محیط تاثیر بسیار زیادی دارند.

آموزش تعویض کلید و پریز منزل

کلید‌های کلاسیک مینیمال معمولا در انواع سایز‌ها تولید می‌شوند و در طراحی آن‌ها از جدیدترین مدل کلید و پریز ساده و یا کلاسیک استفاده می‌شود. معمولا برای ایجاد یکدستی و تعادل در اتاق‌ها سعی می‌شود از کلید‌هایی استفاده کرد که از نظر رنگ و طرح با سایر لوازم محیط همخوانی و تطابق داشته باشند.

روشنایی نورپردازی در سبک دکوراسیون مینیمال

هالوژن در سبک مینیمال

امروزه در سبک دکوراسیون مینیمال، دیگر از لوستر‌ها یا لامپ‌های بزرگ استفاده نمی‌شود و این لوازم جای خود را به هالوژن‌ لاکچری و مینیمال مانند لامپ فیلامنتی و …  داده‌اند. هالوژن‌های سبک مینیمال معمولا در رنگ‌های روشن تولید می‌شوند که آرامش و سادگی زیادی برای محیط به ارمغان دارد.

این هالوژن‌ها باید در جای مناسبی نصب شوند تا علاوه بر نوردهی مناسب برای فضای اتاق، سبب هارمونیک نیز شوند. سعی کنید از هالوژن‌هایی استفاده کنید که از لحاظ ابعاد برای محیط شما مناسب باشند. هالوژن‌های بسیار بزرگ ممکن است سبب جلب توجه شده و سادگی محیط با سبک دکوراسیون مینیمال را بر هم بزنند. از سوی دیگر، هالوژن‌هایی با سایز کوچک‌تر احتمالا نوردهی مناسبی برای فضا نداشته باشند.

هالوژن فلزی که رنگ آن با لوازم منزل شما همخوانی داشته باشد، می‌تواند یک انتخاب منحصر به فرد برای سبک دکوراسیون مینیمال مورد نظرتان باشد. البته برای ایجاد تنوع می‌توانید به جای تعویض هالوژن از یک قاب هالوژن جدید برای محیط منزل یا نورپردازی فضای باز استفاده کنید.

سبک دکوراسیون مینیمال برای سالن انتظار

جمع بندی

اگر شما نیز علاقه‌مند به سبک دکوراسیون مینیمال هستید شاید داشتن اتاق‌هایی با رنگ روشن مثل کرمی و یا سفید شرایط تغییر به سبک مینیمال را برای شما آسان‌تر کند. پس از آن، می‌توانید با افراد متخصص این حوزه مشورت کرده و با استفاده از چند وسیله مثل آینه، میز‌های عسلی کوچک و قالی‌های ساده لذت یک فضای مینیمال را تجربه کنید.

 قطعا داشتن فضای کاری یا مسکونی با سبک دکوراسیون مینیمال، آرامش بیشتری برای شما ایجاد می‌کند و از این طریق به لحاظ روانی و روحی در شرایط بهتری خواهید بود.

سوالات متداول

برای یک طراحی منحصر به فرد از چه ایده‌هایی برای سبک دکوراسیون مینیمال می‌توان استفاده کرد؟

برای آنکه در سبک دکوراسیون مینیمال خود بسیار یونیک و جذاب باشید می‌توانید از انواع سنگ نمک‌های لوکس و مینیمال، تابلو‌های کوچک و ساده و انواع لوازم دکوری خاص و هماهنگ استفاده کرده و محیط را جذاب‌تر جلوه دهید.

بهترین ایده نور پردازی در سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

بی‌شک استفاده از نور طبیعی در دیزاین به سبک دکوراسیون مینیمال بهترین گزینه است. در صورت نیاز برای جلوه بهتر به نور طبیعی می‌تون از شبکه‌های چند بعدی استفاده کرد که نور را در تمام ابعاد محیط پخش می‌کنند.