تعویض کلید و پریز می تواند تاثیر مستقیمی در دکوراسیون منزل یا ساختمان داشته باشد. از این رو بسیاری با خرید انواع کلید و پریز مدرن، کلید و پریز کلاسیک، کلید و پریز لوکس و انواع دیگر کلید و پریزها سعی می کنند دکوراسیون خانه و ساختمان خودشان را تغییر بدهند. در ادامه می خواهیم به آموزش تعویض کلید و پریز بپردازیم تا در صورت نیاز شما بتوانید به تنهایی این کار را انجام دهید.

البته پیشنهاد ما این است که از یک متخصص با تجربه در این زمینه استفاده کنید. چرا که اولا کلید و پریز و نحوه تعویض آن همانند کلید محافظ جان به جان انسان مرتبط است و می تواند خطرات جانی و مالی سنگینی برای ما داشته باشد. از طرف دیگر انواع کلید و پریز سفارشی و جدید از مکانیزم های پیشرفته تری استفاده کرده اند. از این رو این تصور که تعویض کلید و پریز امروز چیزی شبیه تعویض کلید و پریز قدیمی است نسبتا اشتباه است.

اما با این وجود تا حدودی بهتر است آموزش تعویض کلید و پریز بدانید. این دانش در حداقل ترین حالت ممکن باعث می شود که بتوانید نحوه انجام کار تعویض کلید و پریز را درک کنید و ذهنیتی نسبت به آن داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

قاب و مکانیزم، دو مفهوم جدا از هم در تعویض کلید و پریز

تعویض کلید و پریز

یکی از تفاوت های عمده ای که در تعویض کلید و پریز امروز و گذشته ایجاد شده، اضافه شدن مفهوم قاب در این داستان است. در واقع در گذشته غالب کلید و پریزها از قاب های ساده و معمولی استفاده می کردند که معمولا با استفاده از پیچ و مهره به یک دیگر متصل می شدند. اما رفته رفته مکانیزم طراحی این قاب ها تغییر کرد و و نصب آن ها تبدیل به یک کار تخصصی شد.

اما به جز قاب، مکانیزم داخلی کلید و پریزها نیز تغییر پیدا کرده است. امروز انواع مکانیزم های مختلف از جمله لگرند فرانسه و … مورد استفاده قرار می گیرد که نسبت به مکانیزم های قدیمی از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار است.

بنابراین ما در آموزش تعویض کلید و پریز با دو مفهوم قاب و مکانیزم داخلی به صورت جداگانه رو به رو هستیم. اما این تمام داستان نیست. امروز سیم کشی ساختمان ها نیز کار تخصصی تری شده است و هر کسی نمی تواند از فرمول آن سر در بیاورد. در واقع سیم کشی ساختمانی مانند گذشته با رسیدن به کلید و پریزها به پایان نمی رسد. بلکه امروز کلید و پریز در دل این مسیرها قرار دارند و عملا این مسیرها دیگر نقطه پایانی ندارد. بنابراین زمانی که شما قصد تعویض کلید و پریز قدیمی با انواع جدید مانند جدیدترین مدل کلید و پریز یا کلید و پریز کلاسیک یا مدرن را دارید حداقل با 4 سیم ( دو زوج سیم ) رو به رو می شوید. این در حالی است که بر اساس آیین نامه های جدید نظام مهندسی بسیاری از ساختمان های نوساز دارای سیم کشی ارت نیز هستند. بنابراین در تعویض کلید و پریز شما با 6 سیم رو به رو خواهید شد.

مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل + کاربرد

پس عملا اهمیت آموزش تعویض کلید و پریز مشخص است. شما برای تعویض کلید و پریز ( هر نوع کلید پریز مانند انواع کلید و پریز لوکس و … ) با سه مورد زیر روبرو خواهید شد:

1. تعویض قاب (بر اساس نوع کلید و پریز می تواند متفاوت باشد )

2. اتصالات در مکانیزم های جدید

3. فرم جدید سیم کشی ( مشاهده 4 یا 6 سیم هنگام تعویض کلید و پریز )

بیشتر بدانید: ” آموزش صفر تا صد نصب کلید و پریز

برای تعویض کلید و پریز، سیم ها را شناسایی کنید

ساده ترین و البته یکی از خطرناک ترین بخش های تعویض کلید و پریز، شناسایی سیم هاست. همانطور که گفتیم بر اساس سیم کشی های جدید احتمالا شما در تعویض کلید و پریز با 4 یا 6 سیم ( 2 یا 3 جفت سیم ) رو به رو خواهید شد.

یک جفت سیم نول، یک جفت سیم فاز است. در برخی از سیم کشی های جدید از جفت سیم ارت ( زمین ) نیز استفاده می شود. این جفت سیم ها معمولا دو به دو زیر یکدیگر قرار دارند. به عبارت ساده تر دو سیم نول زیر هم، دو سیم فاز زیر هم و همچنین دو سیم ارت زیر یکدیگر قرار دارند. توجه داشته باشید که این ترتیب را در تعویض کلید و پریز نیز رعایت کنید. در واقع هنگام تعویض کلید و پریز این نکته را در خاطر داشته باشید که کلید و پریز میان راه ارتباطی سیم ها قرار دارد. بنابراین نول و فاز و ارت هرکدام باید بتوانند راه خودشان را ادامه بدهند.

اتصال اشتباهی نول به فاز و برعکس می تواند فاجعه ای را رقم بزند. البته در بسیاری از موارد فیوز اجازه برقراری جریان در این حالت را نمی دهد. اما به هر حال فیوز نیز یک قطعه الکترونیکی است و احتمال خرابی هم دارد. بنابراین به جای اعتماد به فیوز سعی کنید اتصالات را به درستی برقرار کنید.

تفاوت اصلی بین سیم و کابل

برای شناسایی سیم ها از یک دیگر باید جریان متصل باشد. از این رو کاملا مراقب باشید و هر نوع احتیاطی را رعایت کنید. یک بی احتیاطی می تواند جان شما را بگیرد! بعد از این که مطمئن شدید جریان اصلی متصل است، با استفاده از یک فازمتر می توانید سیم فاز را مشخص کنید. در صورت برخورد فازمتر به سیم فاز و قرار گرفتن انگشت شما در قسمت فلزی فوقانی فازمتر چراغ درون این وسیله روشن می شود.

اگر سیم کشی ساختمان شما از 2 زوج سیم تشکیل شده باشد، عملا با مشخص شدن فاز ، کار تمام می شود. زیرا مسلما زوج سیم باقی مانده نول خواهد بود. البته این موضوع در مکانیزم های قدیمی اهمیتی نداشت. اما در مکانیزم های کلید و پریز امروزی باید فاز و نول و در صورت وجود ارت به درستی متصل شود.

اما اگر سیم کشی ساختمان شما 3 زوج سیم داشت، برای مشخص کردن نول و ارت از یک دیگر می توانید از طریق آزمون و خطا عمل کنید. ( البته با داشتنی مولتی متر نیز می توانید به شکل ساده تری نول و ارت را از یکدیگر تشخیص دهید ).

مکانیزم و طراحی قاب

مکانیزم و طراحی قاب

اما بخش دیگر آموزش تعویض کلید و پریز مربوط به مکانیزم درونی کلید و پریز و قاب آن است. همانطور که در ابتدای کار گفتیم یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود افراد دست به تعویض کلید و پریز بزنند، مسئله دکوراسیون منزل و زیبایی است. این داستان مسلما ارتباط مستقیم با قاب طراحی شده دارد.

برخی از این طراحی ها مانند انواع کلید و پریز مدرن بسیار جالب و در عین حال پیچیده است و به سادگی باز و بسته نمی شوند. از این رو نیاز است که حتما در تعویض کلید و پریز از دفترچه راهنمای همراه محصول استفاده کرد.

از طرف دیگر همین موضوع در مورد مکانیزم درونی کلید و پریز نیز وجود دارد. این مکانیزم ها روز به روز پیشرفته تر می شود. از این رو نمی توان با تصور تعویض کلید و پریز دیروز دست به این کلید و پریزها زد. این مسئله ای است که باید به آن توجه زیادی داشت.

این موضوع در مواردی مانند بستن تک پل یا دو پل و … نیز خودش را نشان می دهد. داشتن دانش و تجربه کافی از مهمترین مواردی است که می تواند شما را در تعویض کلید و پریز یاری دهد.