نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی یکی از بهترین کارها برای زیبا و مدرن کردن حمام و سرویس بهداشتی است. شما روزانه چندین بار به سرویس بهداشتی می روید و مدتی در حمام وقت خود را می‌گذرانید. بنابراین دکوراسیون و نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام شما باید از هر نظر ایمن، استاندارد و راحت باشد. طراحی و دکوراسیون هر خانه متفاوت و منحصر به فرد است، بنابراین می ‌توانید نور حمام یا نور سرویس بهداشتی را متناسب با نیاز خود همچون نورپردازی آشپزخانه وسایر نقاط خانه داشته باشید.

نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام با استفاده از قاب هالوژن جدید به اندازه سایر قسمت های خانه اهمیت ویژه ای دارد قواعد آن به علت قرار گیری در فضای بسته و مسقف مخالف قواعد نورپردازی فضای باز  مانند نورپردازی حیاط منزل است . این امر ممکن است در ابتدا بی اهمیت به نظر برسد، اما استفاده مداوم از این ویژگی ها در طول روز اهمیت این موضوع را ثابت می کند. حمام و توالت از بخش‌های پرکاربرد خانه یا محل کار هستند. .بنابراین نور کافی و زیبایی طراحی تاثیر زیادی در روحیه افراد دارد. نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام با رعایت اصول می تواند به تمیزی و مرتب دیده شده این سرویس ها کمک زیادی کند.

ترکیب نور با ترکیب رنگ وسایل و یراق آلات داخلی حمام مانند هالوژن کلاسیک تاثیر عمیقی بر چیدمان و طراحی حمام دارد. توجه به این موضوع تحول بزرگ و مثبتی را در دکوراسیون داخلی به وجود می آورد. یکی از عوامل اصلی طراحی کلاسیک یا طراحی مدرن، هماهنگی نور و رنگ اجسام اطراف است. رنگ های مورد استفاده در دکوراسیون و رنگ نور محیط ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتینورپردازی مناسب و اصولی سرویس بهداشتی و حمام در دلباز کردن محیط سرویس تاثیر مستقیمی دارد. اگر نور طبیعی یا مصنوعی به میزان مناسب ارائه شود، ابعاد و اندازه محیط بسیار بزرگتر و وسیعتر به نظر می رسد. در این موارد نورپردازی اصلی و برنامه ریزی شده به فضای حمام و سرویس بهداشتی جلوه ویژه و بازتری می بخشد. در این زمینه، تطبیق نور با رنگ بندی کل سرویس، این اثر را دو چندان می کند.

آموزش اصول طراحی نورپردازی فضای باز ، محوطه و فضای سبز (بصورت تخصصی)

اصول نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام می تواند تمام نقاط تاریک این سرویس ها را روشن کند و درخشش آرام و لطیفی در فضای این قسمت از خانه ایجاد می کند. پس بهتر است نورپردازی مناسبی برای فضای سرویس بهداشتی طراحی شود.

اگر چه طراحی نورپردازی فضای پذیرایی و نورپردازی اتاق خواب اهمیت زیادی دارد، اما امروزه طراحی نور حمام و سرویس بهداشتی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است و با پیشرفت تکنولوژی روش های زیادی برای طراحی نورپردازی قسمت های مختلف ارائه شده است. با استفاده صحیح از عناصر نورپردازی، فضای قسمت‌های مختلف خانه مانند حمام، سرویس بهداشتی و … آرامش بیشتر و دنج تری به این فضا می بخشد. در ادامه این مقاله به 5 اصول مهم در طراحی نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام می پردازیم.

  1. با توجه به شرایط مختلف باید نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام انجام شود. به خاطر داشته باشید که نیاز به نور روز کمتر از شب است. بنابراین برای طراحی روشنایی مناسب باید از لامپ های LED استفاده کرد.
  2. در صورت امکان از نور طبیعی در سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید زیرا نور مصنوعی هر چقدر هم که از نظر طرح و رنگ مناسب باشد، از نظر اهمیت و تازگی با نور طبیعی قابل مقایسه نیست.
  3. خودتان را به طراحی نور محدود نکنید. کف و دیوار سرویس بهداشتی و حمام را چند چراغ ال ای دی و کلید و پریز لاکچری مانند کلید و پریز فلزی و یا … را روی دیوار و سقف نصب کنید. با کمک چراغ های ال ای دی به راحتی می توانید به یک طراحی روشنایی بی نقص و کم هزینه دست یابید.
  4. طراحی نور مستقیم برای کارهای مختلف با کمک نصب لامپ هایی مانند لامپ فیلامنتی در اطراف آینه و سینک سرویس بهداشتی انجام می شود.
  5. برای اجرای نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام توجه به سن افرادی که از این فضا استفاده می کنند بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که افراد بالای 60 سال سه برابر بیشتر از افراد زیر 20 سال به نور نیاز دارند، بنابراین بهتر است از انواع مختلف نور در این فضاها استفاده کنید.

آشنایی با انواع نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نورپردازی حمامدر طراحی های نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی سبک های مختلفی وجود دارد. با در نظر گرفتن این طرح ها یا ترکیب آنها با یکدیگر، فضای مورد نظر ما شکل و شمایل خاص خود را به خود می گیرد. به طور کلی طراحی نور بر اساس ابعاد و اندازه سرویس ها بوده و با دکوراسیون آنها همخوانی دارد. بنابراین بر اساس سبک های مختلف به بررسی انواع نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام می پردازیم تا بتوانیم سبک مناسب را برای دکوراسیون فضای مورد نظر انتخاب کنیم.

  • نورپردازی از نوع کلاسیک

استفاده از لوستر یا چراغ های سقفی یکی از ساده ترین راه ها برای روشن کردن سرویس بهداشتی و حمام است. این سبک نورپردازی اغلب برای سرویس هایی استفاده می شود که از نظر اندازه و مساحت بزرگ هستند. علاوه بر این، با طراحی کلاسیک و لوکس به خوبی هماهنگ می شود. با این نوع نورپردازی کل محوطه سرویس و تجهیزات و لوازم آن به راحتی قابل مشاهده است.

  • نورپردازی مدرن

استفاده از لامپ های توکار و لامپ های تخت از انواع متداول حمام و سرویس بهداشتی هستند. این لامپ ها معمولا انرژی کمتری مصرف می کنند و نمونه خوبی از استفاده از آنها در حمام های با سقف کاذب هستند. این سبک نورپردازی عمدتاً برای سرویس بهداشتی و حمام با سبک و دیزاین مدرن استفاده می شود. اغلب نور این مدل از چراغ های توکار مانند لوستر و چراغ های آویز عمومی است و نور را به طور کلی پخش می کند.نورپردازی مدرن برای سرویس بهداشتی

  • نورپردازی مخفی

نورپردازی های مخفی و پس زمینه ای نوعی نورپردازی هستند که معمولاً در دکوراسیون و طراحی سرویس های بهداشتی و حمام استفاده می شود. این سبک از نورپردازی تاکید زیادی بر نورپردازی ندارد و عمدتا برای زیبایی و طراحی بهتر فضای داخلی سرویس بهداشتی کاربرد دارد. محل قرارگیری این منابع نوری پنهان است و در پشت وسایل یا در قسمت هایی از دیوارها و کف قرار دارد که معمولاً قابل مشاهده نیستند.

آشنایی با انواع لامپ های هالوژن SMD، LED و COB و 4 تفاوت آنها

برخی از سوالات متداول

عناصر نورپردازی چه تاثیری در فضاها دارد؟

با استفاده صحیح از عناصر نورپردازی، فضای قسمت های مختلف خانه مانند حمام، سرویس بهداشتی و … آرامش بیشتر و دنج تری به این فضا می بخشد.

نورپردازی اصولی چه تاثیری در محیط دارد؟

نورپردازی مناسب و اصولی سرویس بهداشتی و حمام در دلباز کردن محیط سرویس تاثیر مستقیمی دارد. اگر نور طبیعی یا مصنوعی به میزان مناسب ارائه شود، ابعاد و اندازه محیط بسیار بزرگتر و وسیعتر به نظر می رسد.