نور یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در هر محیطی است. چه در خیابان و چه در خانه، مهمتر از همه، زمانی که مشغول به کار هستند، اگر نور کافی و نامناسب باشد، بهره وری و تمرکز کاهش می ‌یابد و افراد احساسات منفی خواهند داشت. با توجه به اهمیت نورپردازی اتاق کار، روشنایی محیط کار برای عملکرد افراد و در نهایت اثربخشی کلی سازمان حیاتی است. طبق مطالعات صورت گرفته، داشتن نور مناسب اتاق کار در روحیه و بهره وری افراد تأثیر می گذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا اصول نورپردازی اتاق کار را به شما به صورت کامل توضیح دهیم.

تاثیر نور اتاق کار در بهبود کارایی افراد

اتاق کار شما باید به روشی کاملا اصولی و دقیق انجام شود. نورپردازی اصولی دفتر کار نه تنها بر روحیه، ریتم و سلامت کارکنان تأثیر می گذارد، بلکه بر عملکرد آنها نیز موثر است. نورپردازی مناسب اتاق کار با استفاده از قاب هالوژن جدید از جمله قاب هالوژن فلزی باعث ایجاد خلاقیت ،بهره وری و هوشیاری بالای کارکنان می ‌شود. نور کم چشم ها را خسته می کند و باعث می شود افراد احساس خواب آلودگی و خستگی کنند.

البته به این موضوع نیز باید نوجه کرد که نورپردازی زیاد همیشه تاثیرات مثبت ندارد. نور زیاد و غیر اصولی می ‌تواند به چشم ها آسیب برساند، خواب را مختل کند و علائم میگرن را تحریک کند. در زیر به اصول نورپردازی اتاق کار می پردازیم.

نحوه رعایت اصول نورپردازی اتاق کار

  • استفاده درست از نوع لامپ و نورپردازی درست اتاق کار

لامپ‌های فلورسنت یا لامپ‌های مهتابی یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین انواع لامپ‌ها هستند که تقریباً قبل از اختراع لامپ‌های ال‌ای‌دی برای روشنایی اتاق کار مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما مهم ترین مشکل نور مناسب اتاق کار با مهتابی ها تابش نور فلورسنت است. امروزه در اکثر ادارات از چراغ های SMD LED و COB LED برای رعایت اصول نورپردازی  استفاده می ‌شود. ال ای دی ها انواع مختلفی از نور دارند و بسته به قسمت محیط و نوع استفاده می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

اصول نورپردازی اتاق کار

  • استفاده از نور طبیعی در اتاق کار

بر اساس تحقیقات، کارمندانی که در اتاق کار در معرض نور طبیعی بیشتری قرار دارند، کاهش 84 درصدی در خستگی چشم، سردرد و تاری دید را گزارش کرده اند. این تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی به تنظیم هورمون ها و کنترل ریتم شبانه بدن انسان کمک می ‌کند و به کارکنان کمک می کند شب ها راحت بخوابند و روز کاری بهتری داشته باشند.

پراستفاده ترین تجهیزات برای نور پردازی ساختمان چیست؟

اگر می خواهید اتاق کار را تزیین کنید، سعی کنید قسمت های پر نور را در اتاق های خصوصی قرار ندهید. اگر نور طبیعی برای همه افراد استفاده شود اصول نور مناسب اتاق کار رعایت شده است. اگر محیط کاری شما دارای پنجره های کوچک یا فاقد نور مناسب است با چراغ های مصنوعی و کلید و پریز فلزی و همچنین رعایت ارتفاع پریز از کف نور مناسب اتاق کار اهمیت درستی پیدا می کند.

  • به رنگ محیط و دمای محل کار توجه داشته باشید

رنگ و دمای نور بسته به محیط کار تغییر می کند. به طور کلی، نورهای گرم با نور زرد یا نارنجی برای زمان استراحت مناسب هستند. لامپ های سفید و آبی برای کار کردن، بیدار شدن از خواب و تمرکز مناسب هستند. در صورت وجود داشتن امکان برای رعایت نورپردازی اصولی اتاق کار در هنگام صبح، در حالت ایده‌آل، نور باید روشن‌تر و خنک‌تر باشد تا کارکنان را بیدار و متمرکز نگه دارد و هر چه زمان می‌گذرد، چراغ‌ها باید گرم‌تر شوند تا خواب شب را مختل نکنند.

اشتباهاتی که در اصول نورپردازی اتاق کار نباید انجام داد

شاید دانستن اصول نور مناسب اتاق کار به تنهایی کار ساز نباشد. خوب است بدانید که در مورد اهمیت نورپردازی اتاق کار همچون نورپردازی اتاق پذیرایی و  نورپردازی راه پله ها و راهرو ها باید از اشتباهات رایجی اجتناب کنید. در این بخش بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • نورپردازی اشتباه

رایج ترین مشکل انتخاب یک سیستم روشنایی برای کل محل کار و دفتر شما است. در بالا اشاره کردیم که قسمت های مختلف به شدت نور متفاوت ، سیستم روشنایی مناسب و کلید و پریز جدید و شیک برای آن قسمت نیاز دارند. به عنوان مثال، سیستم روشنایی یک ورودی یا اتاق جلسه با سیستم روشنایی محل کار یا محل تفریح یک کارمند متفاوت است.

این مشکل به این دلیل به وجود می آید که شما به درستی بین حوزه های مختلف کاری تمایز قائل نمی شوید و با افراد و تیم های متخصص مشورت نمی کنید.

  • اهمیت ندادن به نور طبیعی

همانطور که گفتیم استفاده درست از نور طبیعی اهمیت نورپردازی اتاق کار را بیشتر می کند. اما متاسفانه بسیاری از افراد این موضوع مهم را نادیده می گیرند و فقط به فکر خرید و نصب لامپ های پرنور زیاد می‌افتند. اما برای جذابیت بیشتر فضا، افزایش رضایت و بهره وری کارکنان و صرفه جویی در منابع، باید به دریافت نور طبیعی توجه کرد. هرچه بیشتر بتوانید از این مزیت استفاده کنید، کارکنان شما شادتر، کارآمدتر و توجه بیشتری خواهند داشت.

  • انتخاب سیستم روشنایی بدون برنامه ریزی قبلی

بدون شک یکی از بزرگترین اشتباهات انتخاب سیستم روشنایی بدون برنامه ریزی قبلی است. هنگام خرید و انتخاب گزینه مورد نظر، عوامل زیادی بر تصمیم شما تأثیر می گذارد. قبل از انجام نورپردازی اصولی اتاق کار باید یک برنامه ریزی  اصولی و مناسب داشته باشید و بدانید چه قسمت هایی دارید، پنجره ها کجا قرار دارند، کارکنان کجا بیشتر مشغول هستند، چقدر بودجه دارید، فضا چگونه رنگ شده است و… .

5 نکته مهم برای نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم

البته این برنامه ریزی باید برای همه نوع نورپردازی از جمله نورپردازی فضای باز نیز در نظر گرفته شود.

نورپردازی مناسب اتاق کار

  • اشتباه نصب کردن سیستم نور پردازی

اگر قرار است خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که سیستم روشنایی و نصب تجهیزات آن یک کار کاملا حرفه ای و تخصصی است و اشتباه نصب کردن آن نه تنها خطرناک است، بلکه منجر به سیستم روشنایی ناکارآمد می شود. علاوه بر این موضوعات گفته شده نصب نادرست تجهیزات روشنایی می تواند خطراتی مانند برق گرفتگی، اتصالی و … را به همراه داشته باشد. باعث می شود که چراغ ها و سایر تجهیزات شما خیلی سریع از کار بیفتند و از طرفی نور کافی در داخل یا فضای اتاق کار خود نداشته باشید.

نورپردازی مناسب و اهمیت آن در زیبا شدن دکوراسیون اتاق کار

همانطور که قبلا برای شما تویح دادیم اهمیت نورپردازی اتاق کار و دکوراسیون آن بسیار مهم است. این سیستم به جذابیت و پویایی محیط شما کمک می کند و از طرفی در صورت انجام صحیح، بهره ‌وری و پویایی کارکنان شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند که این یک ویژگی مهم تلقی می شود. ورود نور مناسب به اتاق کار بسیار حائز اهمیت است.

زیرا در غیر این صورت، اگر نورپردازی داخلی اصولی نباشد، همکاران شما به سرعت خسته می شوند و محل کار برای آنها بیش از حد یکنواخت می شود. محیط کار و جزئیات آن تاثیر زیادی روی کارمندان دارد. مشکل در سیستم روشنایی دفتر نیز می تواند بر سلامت افراد تأثیر بگذارد، مانند خستگی چشم یا سردردهای شدید.

نورپردازی مناسب و دکوراسیون اتاق کارنور زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که به دنبال راه حلی خلاقانه برای طراحی یک دفتر کار کوچک در فضایی محدود هستید. بدون شک یکی از اصول مهم دکوراسیون داخلی به ویژه در ادارات کوچک، نورپردازی اصولی دفتر کار و بهتر کردن سیستم نورپردازی محیط کار برای کارمندان است.

اما نکته مهمی که باید به خاطر داشت این است که نمی توان نصب لامپ های کم مصرف یا مقداری مهتابی را به عنوان نور مناسب اتاق کار در نظر گرفت. می توانید از نورپردازی های تزئینی و مدرن استفاده کنید و یا حتی در تجهیزات اداری خود این نورپردازی را نصب کنید. مهم این است که با کمترین منابع بتوانید بیشترین نور را در فضا به زیباترین شکل ممکن دریافت کنید.

برخی از سوالات متداول

نورپردازی اصولی چه کاربردی دارد؟

بدون شک یکی از اصول مهم دکوراسیون داخلی به ویژه در ادارات کوچک، نورپردازی اصولی دفتر کار و بهتر کردن سیستم نورپردازی محیط کار برای کارمندان است.

علت توجه به نور طبیعی چیست؟

برای جذابیت بیشتر فضا، افزایش رضایت و بهره وری کارکنان و صرفه جویی در منابع، باید به دریافت نور طبیعی توجه کرد.