از آنجایی که لامپ های هالوژنی امروزه دارای طرفداران بسیار زیادی در میان مردم می باشد و افراد ترجیح می دهند تا برای زیبایی محیط کار یا زندگی خود از این نوع لامپ استفاده کنند، آشنایی با نحوه نصب قاب هالوژن برای آنان دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

لامپ های هالوژنی علاوه بر آن که دارای زیبایی خیره کننده ای می باشند و باعث جذابیت انواع مکان ها می شوند، دارای قیمت بسیار مناسب و اقتصادی هستند و معمولا تمامی افراد می توانند برای خرید آن اقدام کنند. نوع نورپردازی لامپ های هالوژنی با نسل قدیمی تر لوازم روشنایی فرق دارد، نورپردازی لامپ های هالوژنی بسیار ملایم تر و چشم نوازتر از دیگر محصولات می باشد، همین موضوع باعث شده است تا جای هیچگونه نگرانی از جهات مختلف وجود نداشته باشد و افراد کاملا مصمم اقدام به خرید لامپ های هالوژنی کنند.

یکی دیگر از اساسی ترین دلایل محبوبیت این نوع لامپ ها، طول عمر بالا و میزان مقاومت آن است. لامپ های هالوژنی دارای طول عمر بسیار بالایی می باشند و در صورت وجود هرگونه اختلال و مشکلی به راحتی می توان آنها را تعمیر و تعویض کرد. معمولا چنین کارهایی دارای هزینه بسیار زیادی نمی باشند و در صورتی که افراد بتوانند مهارت تعویض قاب هالوژن را یاد بگیرند به راحتی می‌توانند ان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهند.

قاب های هالوژنی دارای انواع مختلفی می باشند و بر اساس ظاهر و درجه بندی کیفی که دارند، قیمت آنها نیز متغیر است. در رابطه با نصب قاب هالوژن، شما باید بدانید که فرقی ندارد نوع قاب هالوژن لوکس باشد یا به سراغ خرید قاب هالوژن کلاسیک رفته باشید، در حالت کلی باید مراحل فنی نصب را به ترتیب اجرا کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

پس با توجه به اهمیت یادگیری نحوه نصب قاب هالوژن و تعویض آن در ادامه مطلب به نکات عملی که باید در رابطه با این موضوعات بدانید، اشاره می کنیم.

مراحل نصب قاب هالوژن و سیم کشی آن

مراحل نصب قاب هالوژن و سیم کشی آن

برای انکه شما بتوانید نصب قاب هالوژن را با موفقیت انجام دهید و از روشنایی آن در مکان های مختلف استفاده کنید، باید سیم کشی برق ساختمان را به طور مستقیم به لامپ هالوژنی که دارید، وصل کنید. برای اتصال سیم کشی برق ساختمان به لامپ و نصب قاب هالوژن باید به ترتیب زیر عمل کنید:

1. در ابتدا باید با استفاده از لوله گذاری برق از سقف، سیم های برق ساختمان را به محلی که قصد دارید در آنجا نصب قاب هالوژن را  انجام دهید، هدایت کنید.

5 نکته طلایی برای نورپردازی اتاق پذیرایی

2. سیم نول و فاز را پیدا کنید و در محلی که مشخص کرده اید، آنها را لخت کرده، سپس سیم برق را به سوکت لامپ هالوژن متصل کنید. فراموش نکنید که برای رعایت نکات ایمنی در این مرحله باید محل وصل شدن سیم برق به سوکت را به طور کامل با چسب برق پوشش دهید.

3. برای اینکه پیچ های مخصوص نگهداری قاب هالوژن را به خوبی محکم کنید، باید از پیچ گوشتی کمک بگیرید. با استفاده از پیچ گوشتی مناسب با نوع پیچ لامپ، به راحتی می توان پیچ  ها را برای نصب قاب هالوژن محکم کرد.

4. اگر به ساختار لامپ هالوژن دقت کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که دو عدد فنر محکم در کنار آن وجود دارد، در این حالت شما باید لامپ هالوژن را به صورت کاملا توکار در قسمتی که مشخص کرده اید و سیم های برق ساختمان را به آنجا هدایت کرده اید، قرار دهید تا به صورت خودکار این فنر ها باز شوند.

باز شدن این فنر ها و قرار گرفتن آنها در محل اتصال لامپ به صورت خودکار، باعث می شود تا لامپ به صورت کاملا محکم در دیوار قرار گیرد.

نکاتی که باید در مورد چگونگی نصب قاب هالوژن بدانید:

نکات نصب قاب هالوژن

1. در برخی از موارد ممکن است این سوال برای شما پیش آید که در صورتی که لامپ هالوژنی دارای سوکت نبود باید چه کار کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در چنین مواردی بهتر است سیم نول و فاز را با استفاده از پیچ بر روی لامپ هالوژنی بند کنیم. هنگامی که سیم های فاز و نول به لامپ هالوژن متصل می شوند، سیستم برق ساختمان نیز در لامپ به جریان می افتد. البته در مواردی که قاب هالوژن لاکچری باشد و از مدل های مطرح و جدید بازار باشد، سوکت در آنها وجود دارد و کمتر موردی ممکن است پیش آید که دارای سوکت نباشد.

2. در هنگام نصب قاب هالوژن باید به جنس دیوار یا سقفی که قرار است لامپ را در آنجا متصل کنید، حتما به جنس و نوع پوشش سطح مذکور دقت کنید. معمولا نحوه نصب قاب هالون در دیوارها و سقف هایی که دارای جنس سختی همچون: فلز، موزاییک، سرامیک، کناف و….. می باشند با دیگر سطوحی که گچی می باشند و دارای جنس معمولی هستند، کمی تفاوت دارد.

3. مراحلی که به طور کلی در رابطه با نصب قاب هالوژن به انها اشاره کردیم، مربوط به لامپ هایی می باشد که توکار هستند و باید داخل سقف و دیوار ساختمان های مختلف نصب شوند. در رابطه با لامپ های هالوژنی که حالت روکار دارند، کار بسیار راحتتر است.

6 اصول مهم در نورپردازی درست برای اتاق خواب کودک

نحوه تعویض قاب هالوژن

نحوه تعویض قاب هالوژن

همه ما به خوبی می دانیم که لامپ های هالوژنی دارای طول عمر بسیار بیشتری در مقایسه با لامپ های رشته می باشند. اما حقیقت آن است که امکان سوختن لامپ های هالوژنی نیز بعد از مدت زمانی وجود دارد. گاهی عوامل مختلف محیطی مانند رطوبت و وجود آب و….. باعث سوختگی این لامپ ها می شوند. در چنین حالتی جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد؛ چرا که به راحتی می توان به سرعت لامپ و قاب هالوژن را تعویض کرد.

از آنجایی که بسیاری از افراد با نحوه تعویض قاب هالوژن آشنایی ندارند و دقیقا نمی دانند که چگونه باید آن را انجام دهند، به طور خلاصه به این مراحل اشاره می کنیم تا با آنها آشنا شوید:

1. شما باید در مرحله اول قاب هالوژن قبلی را از سقف جدا کنید، برای این کار لازم است تا برق ساختمان را از طریق جعبه تقسیم ساختمان یا جعبه فیوز قطع کنید. در صورت عدم قطع برق، امکان برق گرفتگی و خطرات مربوط به آن بسیار زیاد است.

2. قاب لامپ را از روی آن بلند کنید و سپس لامپ را از داخل آن باز کنید. از آنجایی که لامپ های هالوژنی معمولا به صورت سوزنی یا پیچی در داخل قاب قرار می گیرند، باز کردن این لامپ ها کار بسیار راحتی است.

3. پس از آن که لامپ قبلی را باز کردید، لامپ هالوژنی جدیدی را که خریداری کرده اید، جایگزین آن کنید. لامپ جدید شما باید از لحاظ فنی کاملا مشابه نمونه قبلی باشد تا هیچ گونه مشکلی پیش نیاید. لامپ داخل قاب قرار داده و فریمی را که در آن قرار دارد را با دستتان باید به طور کامل بچرخانید تا فیکس شود.

4. اگر قاب هالوژن شما از نوع توکار می باشد و باید داخل سقف قرار گیرد، باید تمام متعلقات مربوط به آن را داخل حفره سقفی قرار دهید و سیم های آن را به نحوی جاسازی کنید که بیرون قاب هالوژن آویزان نماند. در نهایت نیز دو فنری را که برای قاب هالوژن توکار هستند، فشار دهید و به حالت بسته نگه دارید تا هنگام جاسازی در داخل حفره سقف به صورت خودکار باز شوند و در آنجا محکم قرار گیرند.

 

در نهایت باید توجه داشته باشید که تمامی مراحل با دقت و به صورت صحیح صورت انجام شود چرا که در صورت بروز اشتباه ممکن است مشکلاتی مانند چشمک زدن هالوژن یا حتی اختلال در سیم کشی ساختمان و … را به همراه داشته باشد