در تکنیک نورپردازی رامبراندی همانطور که در نورپردازی گالری و آتلیه استفاده می‌شود، با کمک نور و سایه می‌توان اثرات عمیق و درخشانی همانند نورپردازی آرایشگاه و حتی نورپردازی ساختمان در فضا ایجاد کرد و به عنوان روش جدید و هنری در طراحی نور مورد استفاده قرار داد. این روش نورپردازی دارای تکنیک‌هایی است که هنرمند هلندی به نام رامبراندت آن را خلق کرده است.

از مهم‌ترین ویژگی این نورپردازی به کارگیری نور‌های نرم و دلنشین است که می‌تواند به تصاویر جذابیت خاصی ببخشد. این روش در مواردی مانند عکاسی سینما، طراحی داخلی و تئاتر به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صنعت هنر و طراحی نیز از روش‌های محبوب محسوب می‌شود. به دلیل محبوبیت خاص این روش نورپردازی، در ادامه این مطلب ضمن معرفی آن، تکنیک‌های نورپردازی این روش نیز بیان خواهد شد.

معرفی تکنیک نورپردازی رامبراندی

یکی از موارد مهم در تکنیک نورپردازی رامبر‌اندی به کارگیری نور‌های نرم و دلنشین است. زیرا این منابع نوری می‌توانند باعث جذابیت و زیبایی تصاویر شوند. همچنین امکان ایجاد جلوه‌های ویژه نیز وجود دارد. نور‌های نرم با کمک منابع نوری مختلف از قبیل لامپ دیمری، نورپردازی از نوع مخفی و همچنین بکارگیری موادی برای نرم کردن نور از قبیل پارچه‌های نرم ایجاد می‌شوند. همچنین بکارگیری این روش نورپردازی علاوه بر تأثیر عمیق صحنه، جلوه‌های ویژه‌ای را نیز ایجاد می‌کند.

تکنیک نورپردازی رامبراندی مانکنتکنیک نورپردازی رامبراندی چه تفاوتی ایجاد می‌کند؟

از مهم‌ترین ویژگی این روش در نورپردازی نسبت به نورپردازی‌های بکارگرفته شده در عکاسی پرتره، نور طبیعی و نور فلاش، امکان کنترل بهتر نور‌های فلاش و جابجایی آن است. در زمان استفاده از نور طبیعی به عنوان نور فلش، برای ایجاد جلوه مورد نیاز مجبور به جابجایی سوژه هستید. از طرفی در نظر گرفتن زاویه تابشی نور پنجره در زمان استفاده از نور طبیعی در فضای بسته الزامی است.

تکنیک نورپردازی رامبراندی حیوانویژگی های نورپردازی این روش

یکی دیگر از ویژگی‌های نورپردازی غیر طبیعی رامبراند، نشان دادن چهره، لاغرتر از حالت عادی است که به دلیل تولید عمق در این روش ایجاد می‌شود. به همین دلیل افراد دارای چهره لاغر نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. در تکنیک نورپردازی رامبراندی برخی از بخش‌های صورت مانند چشم‌ها نسبت به دیگر اجزای صورت پرنورتر شده و به همین دلیل توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

استانداردهای نورپردازی برای محیط کار چیست؟

آموزش تکنیک‌های مربوط به نورپردازی رامبراندی

در این روش تنها سه عنصر نور، سوژه و رفلکتور وجود دارند و بکارگیری آن‌ها نیز بسیار آسان است. در مرحله اول قرار دادن منبع نور با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه است. ارتفاع نور نیز باید نزدیک به سر سوژه و کمی به سمت پایین باشد. تنظیم ارتفاع از مهم‌ترین بخش در تکنیک نورپردازی رامبراندی محسوب می‌شود و باید در انجام آن دقت کافی داشت. مکان قرارگیری رفلکتور نیز مقابل نور اصلی و در یک ارتفاع با آن است. سوژه نیز باید در بین رفلکتور و نور اصلی قرار بگیرد در حالیکه روبروی شما و به سمت منبع نور است.

تکنیک نورپردازی رامبراندی چهرهفوت و فن‌های تکنیک رامبراندی چیست؟

رعایت برخی از فوت و فن‌ها در این روش می‌تواند به ثبت تصاویر بهتر و جذاب‌تر کمک کند. بنابراین در زمان بکارگیری این شیوه رعایت موارد زیر ضروری است.

  • میزان روشنایی صورت

یکی از ویژگی‌های تکنیک نورپردازی رامبراندی ایجاد عمق و بعد در تصاویر است. به همین دلیل در تصاویر ایجاد شده با این تکنیک به دلیل جذابیت بالا، نگاه مخاطب به سمت نور جذب خواهد شد. افراد دارای گونه‌های برجسته و استخوانی و یا افراد با چهره گرد می‌توانند سوژه‌های مناسبی در این تکنیک به شمار روند.

  • نقش نورگیر در این تکنیک

نورگیر از موارد مهم دیگر در تکنیک نورپردازی رامبراندی است که با روشن‌تر نشان دادن عنبیه چشم، آن را برجسته‌تر کرده و چشم سوژه را روشن‌تر و زنده‌تر نشان می‌دهد.

تکنیک نورپردازی رامبراندی با نور کمتقسیم‌بندی روشنایی در تکنیک نورپردازی رامبراندی

در زمان استفاده از این تکنیک، از نور شدید در یک سمت صورت و سایه در طرف دیگر استفاده می‌شود. این تکنیک در اغلب موارد برای عکاسی از بازیگران و خوانندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین وجود یک منبع نور در این تکنیک الزامی است.

  • نور عمودی حلقه‌ای

در عکاسی برای افرادی که دارای استخوان گونه برجسته هستند، از روشنایی حلقه‌ای استفاده می‌شود. در این حالت طبق استاندارد انجمن عکاسان ایران محل قرارگیری نور کمی بالاتر از سطح چشم بوده و نسبت به دوربین نیز زاویه ۴۵ درجه‌ای خواهد داشت.

  • نورپردازی نوع پروانه‌ای

نورپردازی پروانه‌ای رامبراند، با قرار دادن منبع نور در پشت و بالای دوربین ایجاد می‌شود‌. برای ثبت تصاویر پر زرق و برق می‌توان از این روش بهره گرفت. در واقع عکس در زیر منبع نور گرفته می‌شود. به دلیل ایجاد سایه در زیر گونه و چانه، می‌توان این تکنیک را برای عکسبرداری از افراد مسن و حذف چروک صورت به کار برد.

  • تکنیک نورپردازی رامبراندی پرترهبکارگیری نور طبیعی در عکاسی با تکنیک رامبراندی

وجود نور طبیعی همانطور که در نورپردازی تراس و نورپردازی ویترین فروشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است در این تکنیک به منبع نور بسیار قوی نیاز نبوده و می‌توان تنها از یک پنجره که نور از آن عبور می‌کند، به عنوان منبع نور استفاده کرد. نورپردازی رامبراندی با نور طبیعی در روز ابری بهتر انجام می‌شود. زیرا در روز‌های آفتابی، وجود نور مستقیم خورشید امکان پخش شدن نور به صورت یکنواخت را از بین خواهد برد.

  • روشنایی گسترده و روشنایی کوتاه

امکان عکاسی پرتره با وجود نورپردازی گسترده و یا کوتاه وجود دارد. نور گسترده با دور کردن صورت سوژه از مرکز نور ایجاد می‌شود. بدین ترتیب بخش‌های بیشتری از چهره در نور قرار می‌گیرد. در صورتی که صورت مدل به سمت منبع نور و به آن نزدیک شود، سایه‌ها در بخش‌های بیشتری از صورت ایجاد شده و بدین ترتیب جلوه فوق‌العاده‌ای ایجاد خواهد شد. این تکنیک نورپردازی رامبراندی بیشتر برای افراد دارای گونه‌های برجسته کاربرد دارد.

علت چشمک زدن هالوژن چیست؟

تجهیزات تکنیک نورپردازی رامبراندیچه تجهیزاتی برای استفاده از روش رامبراندی نیاز است؟

در این روش به ابزار‌های خاص و پیچیده‌ای نیاز نبوده و تنها با استفاده از دوربین، منبع نور، سوژه و پس‌زمینه می‌توان تکنیک نورپردازی رامبراندی را اجرایی کرد. حتی در صورت نبود نور مصنوعی می‌توان از نور طبیعی نیز برای بکارگیری این روش استفاده کرد. تنها نکته مهم قرار دادن منبع نور در سطحی بالاتر از سطح چشم سوژه و در زاویه ۴۵ درجه‌ای است. برای این کار می‌توان از قاب هالوژن سفارشی و هالوژن فلزی نیز استفاده کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش شد تا تکنیک بسیار معروف رامبراندی در عکاسی به طور مختصر معرفی شود. امکان بیان کلیه مباحث مربوط به این تکنیک در این مطلب وجود نداشت. زیرا این روش دارای تکنیک‌های بسیاری بوده و همگی آن‌ها می‌توانند به طور گسترده در عکاسی، طراحی و موارد دیگر بکار روند. تغییر زاویه نور و قرار دادن منبع نور در مکانی بالاتر از ارتفاع سوژه باعث می‌شود تا بتوان در این روش تصاویر بهتر و جذاب‌تری نسبت به روش های معمولی به ثبت رساند.

سوالات متداول

مهم‌ترین تکنیک نورپردازی رامبراندی کدام است؟

از مهم‌ترین روش‌های نورپردازی رامبراندی می‌توان نورپردازی پروانه‌ای، نورپردازی حلقه‌ای و روشنایی گسترده و کوتاه اشاره کرد.

چه تفاوتی بین عکس‌های گرفته شده با تکنیک نورپردازی رامبراندی و نورپردازی معمولی وجود دارد؟

با استفاده از این روش می‌توان عمق و فضای بیشتری در محیط ایجاد کرد. بنابراین با استفاده از این روش تصاویر زیباتر و جذاب‌تری نسبت به روش‌های معمولی ثبت خواهد شد.