نور و روشنایی از گذشته تا به امروز نقش مهمی در زندگی انسان داشته و دارد. به نوعی می توان گفت که تاریخ زندگی بشر به دو قسمت قبل و بعد از اختراع لامپ و استفاده از روشنایی مصنوعی تقسیم می شود. انسان بعد از اختراع لامپ توانست از نیم دیگر عمر خود، یعنی عمری که در شب ها به سر می برد بهتر استفاده کند.

روشنایی رفته رفته تبدیل به یکی از مفاهیم اصلی تمدن انسانی شد. رفته رفته روشنایی جزئی از ملزومات زندگی انسان ها محسوب شد و امروز ما تقریبا نمی توانیم جایی را پیدا کنیم که ازاین مفهوم بهره ای نبرده باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که امروز روشنایی صرفا با هدف روشن کردن شب تاریک استفاده نمی شود. بلکه مفاهیم دیگری نیز پیدا کرده است.

برای درک این موضوع تنها کافی است کمی به اطراف خودتان با دقت بیشتری نگاه کنید. همه چا روشنایی و نور هایی با طرح ها و مدل های خاصی را مشاهده می کنید. این کار را اگر در شب انجام دهید متوجه خواهید شد که نور و روشنایی نقش های دیگری نیز بازی می کنند.

در جایی نور تنها روشنایی بخش است، اما در جایی دیگر مانند نورپردازی مهمانی می خواهد توجه مخاطب خاص خود را جلب کند. در جایی دیگر نیز نور برای ایجاد امنیت و صرف یادآوری برای حفظ جان یا مال دیگران مورد استفاده قرار می گیرد.

نورپردازی هتل

پس روشنایی امروز مفهوم غیر قابل انکار در زندگی انسان ها دارد. نکته جالبی که باید بدانید این است که اساسا روشنایی می توانید یک مفهوم ثابت را به شکل های مختلف به مخاطب انتقال دهد. از این مفهوم در هنر هفتم یا فیلم استفاده می شود. اگر به یک صحنه ترسناک نگاه کنید غالبا نورپردازی از پایین صورت گرفته است. اما در صحنه های عادی این کار به شکل معمول از بالا یا اطراف سوژه انجام می شود.

پس نورپردازی شرایط مختلفی دارد که می توان بر اساس آن مفاهیم خاصی را به دیگران منتقل کرد. از همین مفهوم در سالن ها و هتل ها نیز استفاده می شود. به بیان ساده تر در سالن و هتل ها علاوه بر این که از انواع کلید پریز مدرن و … باید استفاده شود، مفهوم نورپردازی و نوع روشنایی اهمیت بالایی پیدا می کند. در ادامه به چند نکته مهم در زمینه نورپردازی هتل و سالن های پذیرایی و … خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

اجرای نورپردازی داخلی به کمک هالوژن !!!

هدف شما از نورپردازی چیست؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا هدف شما از نورپردازی چیست؟ در واقع شما باید در گام اول مشخص کنید که نورپردازی شما با چه هدفی خواهد بود؟

اگر شما تنها به دنبال روشن کردن محیط سالن پذیرایی باشید کار چندان سختی در پیش ندارید. استفاده از روشنایی متمرکز در مناطق مختلف سالن می تواند پاسخ خوبی برای نیاز شما باشد. توجه داشته باشید که به طور کلی سه نوع نورپردازی داریم:

  1. نورپردازی متمرکز مانند لوستر و …
  2. نورپردازی غیر متمرکز یا مقطعی مانند استفاده از انواع قاب هالوژن لوکس
  3. نورپردازی ترکیبی که مخلوطی از نورپردازی متمرکز و غیر متمرکز است. در اکثر خانه های امروزی از این نوع نورپردازی استفاده می شود.
  4. نورپردازی مجزا و جذاب تحت عنوان تونل نوری در قسمت ورودی

امروز سالن های پذیرایی و هتل های مطرح و بزرگ مسلما دیدی فراتر از روشن کردن محیط خود دارند. از این رو استفاده از یک نورپردازی متمرکز نمی تواند راضی کننده باشد.

در این سالن ها جلب توجه مخاطب به یک محیط خاص یا جلب توجه مخاطب به زیبایی های سالن اهمیت بسیار بالایی دارد. در این شرایط استفاده از نورپردازی غیر متمرکز می تواند کارایی خوبی داشته باشد. در واقع هالوژن ها می توانند در جهت دلخواه نورپردازی شما را انجام دهند. همچنین این هالوژن ها امکان تغییر قدرت نور را نیز به شما می دهند.

بنابراین شما می توانید در جهت دلخواه و با تعداد مناسب و همچنین قدرت مشخص و البته رنگ مناسب نور روشنایی های خاصی ایجاد کنید. بدین ترتیب شما می توانید در جاهای مورد نیاز جلوه های خاصی ایجاد کنید و بدین ترتیب ناخواسته توجه مخاطب را به سمت هدف خودتان جذب کنید.

چراغ ریلی سقفی چیست؟ چه کاربردی دارد ؟ و برای چه مکان های مناسب می باشد

نورپردازی اصولی سالن

البته باید توجه داشته باشید که سالن های پذیرایی و هتل ها معمول وسعت بسیار بالایی دارند. بنابراین نمی توان به صرف استفاده از هالوژن ها انتظار داشت تمامی محیط از نورپردازی مناسبی بهره برده باشد. در واقع نورپردازی مقطعی تنها می تواند بخش خاصی از هدف شما را تامین کند. اما به هر حال سالن نیاز به روشنایی پایه و غالبا مجلل دارد.

از این رو در کنار این هالوژن ها باید از نورپردازی مرکزی هم استفاده شود. بنابراین استفاده از یک منبع نور متمرکز مانند لوسترهای بزرگ و مجلل در کنار هالوژن ها می تواند گزینه مناسبی باشد. حال تصور کنید این لوسترها با کلید پریز اهرمی یا کلاسیک روشن و خاموش شوند. در این صورت اساسا جلوه زیبایی به کل دکوراسیون سالن داده می شود. اما نکته مهم استفاده درست از هالوژن ها و چینش درست آن است. این نوع نورپردازی اهمیت بالایی دارد.

برخی از سوالات متداول

مهمترین نکته در نورپردازی سالن پذیرایی چیست؟

به طور کلی شما باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. به بیان ساده تر شما باید بدانید که قرار است چگونه مخاطب خود را جلب کنید. در واقع شما ابتدا باید دکوراسیون خودتان را بشناسید و بدانید که کدام جنبه های این دکوراسیون می تواند برای مخاطب جذاب باشد. از طرف دیگر بعد از شناسایی این جنبه ها شما باید نور و شدت مناسبی را انتخاب کنید. بر این اساس شما می توانید با استفاده از انواع هالوژن ها در جهت های مختلف این نورپردازی را انجام دهید.

آیا خودمان می توانیم دست به نورپردازی بزنیم؟

اگر شما نور را می شناسید، با انواع رنگ نور آشنایی دارید و می توانید این مفاهیم را درک کنید شاید بتوانید این کار را انجام دهید. اما واقعیت این است که نورپردازی امروز یک علم شناخته می شود. به عبارت بهتر فردی می تواند این کار را به درستی و خوبی انجام دهد که اساسا نور را بشناسد و بتواند آن را بر اساس دکوراسیون و نوع نیاز شما طراحی و اجرا کند.