هنگامی که گروهی شروع به ساختن ساختمان می کنند، در میان آنها باید یک مهندس برق و یک تکنسین برق وجود داشته باشد، زیرا جزء مهم در ساخت هر ساختمان، سیستم برق، روشنایی و نحوه نورپردازی آن است. امروزه برای تزیین نمای ساختمان از نورپردازی بسیار شیک و رنگارنگی استفاده می شود و مانند گذشته نورپردازی ساختمان به سیم کشی داخل ساختمان محدود نمی شود.

در گذشته کار با کلیدها ساده و ابتدایی بود، اما امروزه انواع مختلفی از کلید و پریزها وجود دارد که ممکن است نیاز به آموزش داشته باشند. مانند کلیدهای لمسی و سوئیچ های هوشمند که از راه دور با تلفن همراه و ریموت کنترل می شوند. امروزه انواع مختلفی از کلید و پریز در بازار وجود دارند که عبارتند از: کلید پریز فلزی ، کلید پریز جدید و شیک، کلید پریز کلاسیک و کلید پریز هوشمند لمسی که با توجه به دکوراسیون شما و قاب هالوژن جدید شما قابل انتخاب هستند.

مقایسه انواع کلید و پریزهای ساده و هوشمند لمسی

کلیدها انواع مختلفی دارند که به دو دسته کلی تقسیم می شوند. یکی کلیدهای ساده و به آنها کلیدهای مکانیکی و فیزیکی نیز می گویند، برای استفاده از این کلیدها اهرم را بالا و پایین می کنیم یا فشار می‌دهیم و دوم کلیدهای لمسی و حسگر است که با لمس دستی یا سنسوری فعال شده و بسته می ‌شوند.

مقایسه انواع کلید و پریزهای ساده و هوشمند لمسیوجه اشتراک انواع کلیدها اعم از ساده و لمسی این است که همه آنها یک عملکرد اصلی دارند و آن روشن و خاموش کردن جریان است. اما این دو نوع کلید تفاوت هایی نیز دارند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت های بین کلید و پریز ساده با لمسی

  • کلید و پریزهای ساده: اینها شامل انواع کلیدهای مکانیکی مانند سوئیچی، تبدیل، صلیبی و جیوه ای می باشد. در ساخت این نوع کلیدها از هیچ مکانیزم پیچیده ای استفاده نشده است. و از دو قسمت بدنه یا قاب و هسته داخلی تشکیل شده است.
  • کلید و پریزهای لمسی: کلیدهای لمسی در اندازه های مختلفی وجود دارند، اما عموماً به اندازه کلیدهای معمولی یا استاندارد هستند و می توان آنها را در همان مکان کلیدهای معمولی برای تعمیرات خانه و تعویض کلید قرار داد. عوامل متعددی باعث تولید انواع کلیدهای لمسی شده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. تمایل مردم برای داشتن یک خانه هوشمند و مدرن.
  2. صرفه جوی کردن در انرژها و هزینه آن.
  3. مدیریت و کنترل کردن خانه از راه دور توسط کاربر.
  • مکانیزه کلید و پریز های لمسی: کلیدهای لمسی مکانیسم پیچیده تری نسبت به کلیدهای ساده دارند و به دو دسته کلیدهای لمسی ساده و کلیدهای لمسی هوشمند تقسیم می شوند. این دو دکمه لمسی شبیه یکدیگر هستند. به عنوان نمونه ای از این شباهت، می توان ظاهر آنها را توصیف کرد. هر دو دارای صفحه نمایش لمسی هستند که به گرمای دست حساس هستند و دکمه‌های لمسی درون آن‌ها تعبیه شده است. اگر تایمر داشته باشند می توانند آن را روشن یا خاموش کنند یا زمان مورد نظر را تنظیم کنند.
تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل و مقایسه آن ها با هم

تفاوت اصلی بین انواع دکمه های لمسی این است که در نوع هوشمند، کنترل از راه دور وجود دارد. قیمت سوئیچ های هوشمند بالاتر از سایر انواع کلید و پریز است و نشان از تجمل و هوشمندی خانه دارد. با ورود دکمه های لمسی به بازار، این بازار از حالت یکنواخت قبلی تغییر کرده و رقابتی شده است.

کلید روشنایی لمسی

توانمندی ها و مهارت های آنها روز به روز در حال افزایش است و همین امر باعث رقابت شرکت های مختلف تولیدی در این زمینه می شود. شرکت آنتیکو همواره در عرصه این مسابقه حضور داشته و توانسته با ارائه انواع تجهیزات و لوازم برقی پیشرفته در اختیار هموطنان عزیز گام مهمی در جهت ایجاد رفاه مشتریان بردارد.

انواع کلید ها و کارایی آنها

  • کلید و پریز سوئیچی: این نوع کلید قدیمی ترین نوع آن است و همه شما آنها را در خانه های قدیمی و یا حتی الان در خانه های خودتان دیده اید. این نوع کلید انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
  • تک پل: کلیدهایی هستند که فقط یک دسته برای روشن و خاموش کردن جریان دارند، یعنی تنها یک جریان را می توان توسط این کلید کنترل کرد.
  • دوپل: در این نوع کلیدها دو اهرم وجود دارد و از طریق آنها دو جریان قابل کنترل است که دو کلید در یک قاب قرار دارند.
  • صلیبی: از این کلید برای کنترل چند مصرف کننده در یک نقطه مانند برق و روشنایی در راهرو یک آپارتمان استفاده می شود.
  • جیوه ای: این نوع کلیدها در مدارهای فرعی کم بار مانند مدارهای اتاق عمل یا سوئیچینگ دیگهای بخار استفاده می شود.
  • کلید و پریز لمسی: این کلیدها مجهز به سنسورهای دما هستند و دمای دست را حس می کنند، خاموش و روشن می شوند. این کلیدها در خانه های بسیار مجلل کاربرد زیادی دارند.
  • حسگر حرکتی: این کلیدها زمانی که فرد در یک مکان حضور دارد و خارج می شود خاموش یا روشن می شود، بنابراین برای صرفه جویی در مصرف برق و انرژی مفید است و همچنین برای افراد فراموش کار بسیار مناسب است.
نقش کلید و پریز در زیبایی دکوراسین چقدر می باشد؟

سخن پایانی

بسته به نوع استفاده از کلید، سلیقه سازنده ساختمان و هزینه ای که برای آن صرف می شود، برای هر ساختمان از کلیدهای مختلفی استفاده می شود. کلیدها به طور کلی دو نوع ساده یا لمسی هستند و در نورپردازی ساختمان نقش مهمی را ایفا میکنند چه در نور پردازی آشپزخانه و چه بخش دیگری در خانه.

سوئیچ های ساده دارای یک یا چند اهرم برای روشن و خاموش کردن جریان هستند و سوئیچ های لمسی دارای صفحه نمایش لمسی هستند و جریان را از طریق گرما و لمس کنترل می کنند.

کلید روشنایی آنتیکو

دکمه لمسی خود دو نوع ساده و هوشمند دارد و تفاوت آنها در قابلیت کنترل از راه دور مدل هوشمند است. در مقایسه با کلیدهای لمسی، کلیدهای ساده ساختار ساده ای دارند و کار با آنها راحت تر است. همچنین قیمت کلیدهای ساده پایین است.

اما امروزه که مردم زندگی مدرن و هوشمندی را در پیش گرفته اند، دکمه های لمسی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده اند و اکثر خانه های لوکس از این نوع کلید استفاده می کنند. انواع و قیمت این کلیدها را می توانید در سایت آنتیکو گروپ مشاهده کنید.

سوالات متداول

وجه اشتراک انواع کلید و پریزها در چیست؟

وجه اشتراک انواع کلیدها اعم از ساده و لمسی این است که همه آنها یک عملکرد اصلی دارند و آن روشن و خاموش کردن جریان است. اما این دو نوع کلید تفاوت هایی نیز دارند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

به چه علت امروزه از نورپردازی های شیک در ساختمان ها استفاده می شود؟

هنگامی که گروهی شروع به ساختن ساختمان می کنند، در میان آنها باید یک مهندس برق و یک تکنسین برق وجود داشته باشد، زیرا جزء مهم در ساخت هر ساختمان، سیستم برق، روشنایی و نحوه نورپردازی آن است. امروزه برای تزیین نمای ساختمان از نورپردازی بسیار شیک و رنگارنگی استفاده می شود و مانند گذشته نورپردازی ساختمان به سیم کشی داخل ساختمان محدود نمی شود.