یکی از سوالاتی که در نصب و استفاده از انواع کلید و پریز پرسیده می شود این است که تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل چیست؟ این پرسش معمولا از دو جهت پرسیده می شود. اول این که کلید و پریز تک پل از نظر ظاهری و کاربردی چه تفاوتی با کلید دوپل دارد و از طرف دیگر تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر ساختاری چگونه است. بنابراین در ادامه قصد داریم تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل را از نظر کاربردی و ساختاری مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

قبل از این که بخواهیم به تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل بپردازیم به این مسئله توجه داشته باشید که انواع کلید و پریز نقش یک واسطه یا ایستگاه را در شبکه برق ساختمان بازی می کند. به عبارت ساده تر اگر جدیدترین مدل کلید و پریز در نقشه برق ساختمان وجود نداشته باشد عملا شما تنها می توانید از طریق فیوز ورودی جریان برق به ساختمان آن را مدیریت کنید. این در حالی است که ما مصرف کننده های متعددی در هر ساختمان داریم و ما نمی توانیم در اکثر مواقع تصمیم کلی و یکباره برای همه مصرف کننده ها داشته باشیم. به عبارت ساده تر ما در طول 24 ساعت تنها شب ها نیاز به روشن کردن روشنایی ها داریم، اما معمولا یخچال باید همیشه به جریان برق متصل باشد.

بنابراین در نقشه کشی برق ساختمانی از کلید و پریزهای مختلف استفاده می شود تا به کاربر دسترسی های لازم را بدهد. به عبارت ساده تر کاربر به واسطه استفاده از کلید و پریز می تواند کاربری مورد نظر را بر اساس نیاز خود به مصرف کننده ها اعمال کند.

با توجه به این منطق نسبتا ساده و بنیادی می خواهیم سراغ تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل برویم. بنابراین این مفهوم را در ادامه مطلب در خاطر داشته باشید تا بتوانیم مفاهیم را ساده تر بررسی کنیم.

تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر ظاهری و کاربردی

تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر کاملا مشهود است. در واقع در کلید تک پل از یک اهرم و در کلید دو پل از دو اهرم استفاده شده است. بنابراین شما به سادگی می توانید از نظر ظاهری تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل را متوجه شوید.

4 تفاوت کلید و پریز لمسی و کلیدهای معمولی

اما بیایید کمی تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل را از نظر کاربردی نگاه کنیم. کلید تک پل به نوعی طراحی شده است که به شما تنها دو کاربری ارائه می دهد. به بیان ساده تر شما می توانید به واسطه کلید تک پل تنها مصرف کننده ( مصرف کننده ها ) خاموش یا روشن کنید.

بنابراین شما با اتصال یک یا چند مصرف کننده به کلید تک پل می توانید آن (ها ) را خاموش یا روشن کنید و کنترل دیگری روی آن (ها) نخواهید داشت.

اما در کلید دوپل داستان کمی متفاوت تر است. همانطور که گفته شد در این نوع کلید شما با دو اهرم رو به رو هستید. بنابراین زمانی که به ازای یک اهرم شما دو کاربری دارید، به ازای دو اهرم شما با 4 نوع کاربری سر و کار خواهید داشت. به عبارت بهتر با اتصال مصرف کننده ها به کلید دو پل شما می توانید توانایی های زیر را داشته باشید:

  • خاموش – خاموش
  • خاموش – روشن
  • روشن – روشن
  • روشن – خاموش

اگر بخواهیم ساده تر و از نظر ظاهری به تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل نگاه کنیم این گونه می توانیم بیان کنیم که کلید دوپل متشکل از کنار هم قرار گرفتن دو کلید تک پل است. اما این مسئله از نظر ساختاری صدق نمی کند. به عبارت ساده تر از نظر ساختاری کلید دوپل متشکل از دو کلید تک پل نیست. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد.

مقایسه کلید تک پل با دوپل

تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر ساختاری

همانطور که در بالا متوجه شدیم فارغ از تعداد کاربری هایی که کلید دوپل در اختیار کاربر قرار می دهد، عملا از نظر ظاهری تفاوت چندانی میان کلید دوپل و تک پل وجود ندارد. در واقع می توان از نظر ظاهری گفت که کلید دوپل مجموعه ای از دو کلید تک پل می تواند باشد. اما داستان از نظر ساختاری کمی متفاوت تر است.

به طور کلی آن چیزی که از نظر ساختار و نقشه کشی برق ساختمانی باید در نظر داشته باشید که معمولا سیم نول به صورت مستقیم به مصرف کننده ها متصل می شود و از دل کلید و پریز عبور نمی کند. بنابراین در نصب کلید و پریز باید به این مسئله توجه داشته باشید که سیم نول از دل کلید عبور نمی کند و به صورت مستقیم به مصرف کننده هایی مانند روشنایی منتقل می شود.

۱۰ ابزار مهم و کاربردی برای نورپردازی که باید بشناسید

بنابراین تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر ساختاری تنها در سیم پیچی سیم فاز وجود دارد. به طور کلی در کلید تک پل یک سیم فاز – ورودی ساختمان – به کلید داده می شود و یک سیم فاز از آن به سمت مصرف کننده خارج می شود. اما داستان در کلید دوپل کمی متفاوت است.

در کلید دوپل همانند کلید تک پل تنها یک سیم فاز از ورودی ساختمان به کلید و پریز وارد می شود، اما دو سیم فاز از کلید و پریز خارج می شود.

هر کدام از این سیم های فاز خروجی به سمت مصرف کننده های مستقل از یک دیگر می روند. به عبارت ساده تر هر کدام از این سیم های فاز به مصرف کننده هایی متصل می شوند که می خواهیم از نظر مدیریتی با یک دیگر مستقل باشد. بنابراین شما می توانید دو کاربری – خاموش و روشن – را برای هر گروه از این مصرف کننده های مستقل اعمال کنید. یعنی شما در نهایت با چهار حالت از خاموش و روشن سر و کار خواهید داشت.

تفاوت کلید و پریز تک پل با دوپل

 

سوالات متداول

1. تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر ظاهری چیست؟

تنها می توان به تفاوت تعداد اهرم ها از نظر ظاهری اشاره کرد. در واقع کلید دو پل دو اهرم و کلید تک پل از یک اهرم استفاده کرده است.

2. تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر کاربردی چیست؟

از نظر کاربردی کلید تک پل تنها دو حالت کاربری – خاموش یا روشن – را در اختیار کاربر قرار می دهد. اما در کلید دو پل 4 نوع کاربری زیر به کاربر داده می‌شود:

  • خاموش – خاموش
  • خاموش – روشن
  • روشن – روشن
  • روشن – خاموش

3. تفاوت کلید تک پل با کلید دوپل از نظر ساختاری چیست؟

به طور کلی می توان گفت که تعداد سیم های فاز خروجی از کلید ها این تفاوت را رقم می زند. در واقع در کلید تک پل یک فاز ورودی و یک فاز خروجی استفاده شده است. اما در کلید دو پل از یک فاز خروجی و دو فاز خروجی استفاده می شود. در واقع براساس همین دو فاز خروجی است که تعداد کاربری کلید دوپل دو برابر شده است.

4. آیا کلید تک پل با دو پل از نظر امنیتی متفاوت است؟

به طور کلی می توان گفت که از نظر امنیتی تفاوتی میان کلید و پریز های مختلف وجود دارد. به هر حال هر کدام از این ها به عنوان یک رابط میان کاربر و جریان اصلی ساختمان است و باید از امنیت بالایی برخوردار باشد.