اگر بخواهیم تعریفی برای دکوراسیون داشته باشیم، می توانیم آن را شبیه به یک کنسرت بزرگ موسیقی بدانیم. در موسیقی هارمونی بین سازهای مختلف حرف اول و آخر را می زند. در واقع این هارمونی بین اجزای موسیقی است که باعث می شود یک موسیقی زیبا شنیده شود. دکوراسیون نیز هارمونی کامل از اجزای سازنده یک ساختمان یا خانه محسوب می شود. بنابر همین استدلال می توان گفت که کلید و پریز در انواع مختلف نیز جزئی از هارمونی دکوراسیون منزل هستند.

اما برای درک این موضوع بهتر است کمی بیشتر در مورد هارمونی صحبت کنیم. در گذشته نه چندان دور اجزای سازنده هر ساختمان یا خانه تنها بر اساس کاربری انتخاب می شد. یعنی سعی می شد که هر عضو بیشتری کارایی را داشته باشد. اما رفته رفته در کنار مفهوم کارایی مفهوم دکوراسیون و یا همان هارمونی ظهور کرد. این مفهوم جدید این موضوع را القا می کرد که باید در کنار کارایی اجزا همخوانی خوبی با یکدیگر داشته باشند. این مسئله در ابتدا مختص اجزای مهم و نسبتا بزرگ هر ساختمان بود. مثلا کمد، کابینت و مبلمان بیشترین تاثیر در این هارمونی را داشتند. اما سوال این جاست که آیا این هارمونی کافی بود؟

به مثال کنسرت بزرگ موسیقی بازگردیم. در این کنسرت همه نوع آلات موسیقی وجود دارد. آیا هیچ سازی به علت بزرگی یا کوچک بودن حق دارد از هارمونی تعیین شده خارج شود؟ یا یک ساز به نظر کوچک و کم اثر می تواند خارج از هارمونی و جدا از مابقی سازها برای خود بنوازد؟

خیر! چرا که هر سازی که از هارمونی خارج شود علی رغم کوچک بودن به خوبی دیده و شنیده می شود و می تواند تمامی هارمونی ساخته شده را از بین ببرد. این داستانی است که در دکوراسیون وجود دارد. در واقع در دکوراسیون نیز باید به این مسئله دقت شود که کلید و پریز لاکچری و کلید و پریز مدرن یا معمولی جزئی از هارمونی ساختمان است و نمی توان آن را جدای از این هارمونی دانست.

نقش کلید و پریز یا هالوژن در دکوراسیون

کلید پریز زیرو آنتیکو

کلید پریز زیرو آنتیکو

اما بیایید کمی دقیق تر در این باره صحبت کنیم. دکوراسیون برای شما به چه معنی است؟ زمانی که بتوانیم بین اجزای یک ساختمان یا خانه از نظر اندازه، کارایی، زیبایی و رنگ تناسب درستی برقرار کنیم، می توانیم بگوییم که یک دکوراسیون طراحی کرده ایم.

صفر تا صد کلید تبدیل: کاربرد، نصب و مزایای آن

بر اساس این تعریف زیبایی و کارایی تک تک اجزا زمانی اهمیت دارد که در تناسب با سایر اجزا باشد. به بیان ساده تر ممکن است که کلید پریز اهرمی بسیار جذاب، کارآمد و زیبا باشد اما در نهایت این تناسب کلی است که می تواند به ما نشان دهد که آیا می توانیم از این کلید و پریز در دکوراسیون خودمان استفاده کنیم یا خیر؟

بگذارید ساده تر و با بیان یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید که شما از مبلمان سلطنتی در خانه خودتان استفاده کرده باشید. اما در کنار آن از تابلوهایی با مفاهیم مدرن وجود داشته باشد و اگر به سقف نگاه کنیم احتمالا انواع هالوژن لوکس کنار یک دیگر می بینیم!

این نوع دکوراسیون به هیچ عنوان هارمونی درستی ندارد و می توان گفت تنها شبیه به یک توپ چهل تیکه است! شاید هر کدام از این اجزا از بهترین و مرغوب ترین ها باشد اما زمانی که تناسب درستی ایجاد نشود عملا همه آن ها ارزش خودشان را از دست می دهند.

از این روست که وقتی به منزل کسی می روید که وسایل ساده و شاید نه چندان زیبا و مرغوب داشته باشد اما با تناسب درستی کنار یک دیگر قرار دهد، عملا شما احساس خوبی پیدا می کنید و فکر می کنید که وارد یکی از زیباترین خانه ها شده اید. ضمن اینکه باید توجه داشت که کلید انتخاب شده نباید باعث بروز مشکلی در عملکرد هالوژن مانند چشمک زدن هالوژن شود.

فریم زیبای هالوژن

نکته جالب توجه این است که اساسا یک دکوراسیون واقعا زیبا به نظر می رسد که همه اجزا در تناسب کامل با یک دیگر باشند و نه فقط بخشی از آن. در واقع این داستان شبیه به همان کنسرت موسیقی است. در یک کنسرت نمی توان انتظار داشت که تنها بخشی از اجزا با یک دیگر هماهنگ باشند و عده ای کوچک جدا از آن ها بنوازند.

آموزش تخصصی نورپردازی گالری و آتلیه

همانطور که گفته شد خارج شدن حتی یک نوازنده از هارمونی می تواند کل موسیقی را نابود کند. این همان اتفاقی است که بسیاری در دکوراسیون به آن توجه ندارند. در واقع عدم توجه به مفهوم کلید و پریز در دکوراسیون می تواند تمام هارمونی را از بین ببرد.

بهترین دکوراسیون با انتخاب هوشمند کلید و پریز

کلید و پریز از اجزای نسبتا کوچک ساختمانی محسوب می شود اما به هر حال این وسیله جزئی از ساختمان است و دیده می شود. همین موضوع در مورد هالوژن ها نیز صدق می کند. بنابراین اگر می خواهید واقعا دکوراسیون داشته باشید باید به تناسب آن با سایر اجزا اهمیت بدهید.

به عبارت ساده تر بهترین دکوراسیون زمانی معنی دارد که کلید و پریزهای شما نیز در دل آن جا داشته باشد. این که بخواهید در یک دکوراسیون مدرن از کلید و پریزهای ساده با رعایت ارتفاع پریز از کف استفاده کنید و یا در کنار دکوراسیون کلاسیک از از هالوژن لوکس استفاده کنید عملا می تواند تمامی دکوراسیون شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

کلید پریز کلاسیک مدل فیوره

بنابراین در طراحی دکوراسیون و استفاده از اجزای مختلف به این نکته توجه داشته باشید که کوچکترین اجزا می توانند به اندازه مبلمان یا دکوراسیون دیوار و … تاثیرگذار باشند. این نکته ای است که متاسفانه در ایران چندان به آن توجه می شود. کافی است سری به بازار کلید و پریز در ایران بزنید. اکثر این کلید و پریزها از طراحی های ساده و معمولی بهره برده اند.

اما در این بین برندهایی مانند انتیکو وجود دارد که به این مسئله توجه ویژه ای داشته و دارد. این برند توانسته با بهره گیری از طراحی های مدرن، کلاسیک و لوکس بهترین کلید و پریز و انواع کاربردی هالوژن ها را طراحی و تولید کند.

در نهایت می توان اینگونه گفت که ممکن است شما برای دکوراسیون خودتان زیاد هزینه کنید، اما این هزینه زمانی کارآمد است و دیده می شود که بتوانید هارمونی درست را برقرار کنید. در واقع شما به تنها چیزی که باید فکر کنید برقراری این هارمونی است.